Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Novinky

NKÚ: Ministerstvo zemědělství udělalo při rozdělování dotací potravinovým bankám řadu chyb

Rozdělování dotací na podporu potravinových bank ministerstvem zemědělství (MZe) provázela řada nedostatků, konstatoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v pondělí zveřejněné zprávě.

Ilustrační foto Foto: Novinky
NKÚ: Ministerstvo zemědělství udělalo při rozdělování dotací potravinovým bankám řadu chyb

Podle kontrolorů neměl resort jasně stanovené cíle, nevyhodnocoval dopady rozdělených dotací a hradil i výdaje, které proplácet neměl.

Ministerstvo zemědělství je ale přesvědčeno o tom, že cíle poskytované podpory byly definovány a také kontrolovány dostatečně.

Výhrady k rozdělování dotací na potravinovou a materiální pomoc má NKÚ i vůči ministerstvu práce a sociálních věcí. Jeho reakci ČTK zjišťuje.

V letech 2016 až 2019 vyplatilo MZe potravinovým bankám a dalším příjemcům dotace na shromažďování a distribuci potravin přes 209 milionů korun.

Podle NKÚ si ale ministerstvo nestanovilo konkrétní cíle a nevyhodnocovalo efektivitu vynaložených peněz.

„Od potravinových bank pouze přejímalo informace o množství rozdělených potravin,” uvádí NKÚ.

Resort si podle něj vedl jen statistiku o počtu podpořených projektů a vyplacených penězích. To však nevypovídá o tom, jestli byly peníze využity nejlepším možným způsobem.

Ani systém rozdělování dotací nenastavilo ministerstvo podle NKÚ správně. Pravidla nebyla jednoznačná například v tom, na co může být dotace použita.

„Příjemcům stačilo splnit jen základní podmínky, konkrétní dotační žádosti MZe nijak nehodnotilo,” uvedl NKÚ. Ministerstvo podle něj nesprávně nastavilo i kontrolu příjemců dotací.

Resort je ale přesvědčen o tom, že cíle poskytované podpory byly definovány a také kontrolovány dostatečně, sdělil ČTK mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.

Podle něj o tom svědčí výrazně rostoucí množství zachráněných potravin, které se dostaly k lidem v nouzi.

MZe odmítá výtku kontrolorů, že nevyhodnocovalo dopad rozdělených peněz.

„Pro vyhodnocení programu byly s ohledem na jeho dosavadní krátké trvání použity jako hlavní ukazatele navýšení skladovací kapacity a následné sledování nárůstu objemu redistribuovaných potravin,” uvedl Bílý.

Dodal, že je prakticky nemožné definovat jiný ukazatel, který by jednoduše dokazoval vztah mezi podporou potravinových bank a omezením plýtvání s potravinami.

Podle NKÚ ale resort proplácel i náklady, které proplatit neměl.

Někteří příjemci dotace tak například nakupovali věci, které se shromažďováním a distribucí potravin nesouvisely, například pánve, grilovací brikety, jízdní kola nebo koženou sedací soupravu.

MZe také vyplatilo dotaci na nákup skladu, který příjemce pořídil za 4,4 milionu korun, přestože znalecký posudek udával cenu o téměř 1,3 milionu korun nižší.

„Celkové náklady příjemců, které MZe uznat nemělo, dosahovaly 11,3 milionu korun,” shrnuje NKÚ.

Ministerstvo ale oponuje tím, že nákupy kuchyňského vybavení slouží k nutné úpravě a zpracování potravin.

„Stejně tak je třeba, aby byl provoz vybaven i zázemím pro zaměstnance, které je dle legislativy nedílnou součástí potravinářských provozů,” hájí se resort.

Výhrady ke způsobu rozdělování dotací na potravinovou a materiální pomoc lidem ohroženým chudobou má NKÚ i vůči ministerstvu práce a sociálních věcí.

Resort podle kontrolorů připravil systém pro hodnocení rozdělených peněz tak, že nemůže reálně vyhodnotit, co dotace přinesly.

„Také jestli se potravinová pomoc dostala k potřebným osobám, nemá MPSV jak ověřit – jejich výběr prováděly partnerské organizace,” vytýká NKÚ ministerstvu práce.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků