Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy chce použít až 12 dalších miliard na dálnice D8 a D11

– Praha • Aktualizováno

Ministerstvo dopravy může dostat v příštím roce až o 12 miliard více, než bylo původně plánováno. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) v neděli v diskusním pořadu České televize řekl, že tyto peníze by šly na dokončení dálnice D8 a prodloužení D11 do Hradce Králové.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr Dopravy Antonín Prachař

Článek

„Primárně chceme dokončit dálnici D11, připravuje už navrácení dodavatele,“ řekl Prachař v Otázkách Václava Moravce a dodal: „Chceme se zabývat sanací na D8, už víme, co způsobuje nestabilitu svahu. Kontrakt je uzavřený, je řádně vybraný zhotovitel.“

Ministr dodal, kde je problém na D8 a jak jej řešit: „Je tam velký přítok spodních vod. Primárně musíme odvodnit to co je v podloží, je tam smyková plocha v 15 metrech pod povrchem. Dáme tam piloty svislé a vodorovné.“ Podle něj nebude nutné vést dálnici jinudy.

Ani jedna stavba však v příštím roce dokončena nebude, v příštím roce by se měly dokončit jednotlivé objekty na D11, D8 by mohla být hotova v roce 2016 až 2017.

Zatím ale ještě ministerstvo peníze nemá, připustil ministr: „V současné době máme alokované na rok 2014 stejné peníze jako na rok 2015, tedy 44 miliard. Vláda je připravena pokud budou připraveny projekty v pravomocném stavebním rozhodnutí navýšit prostředky až o dvanáct miliard.“ Podle něj musejí projekty připraveny tak, aby se mohly čerpat peníze z EU.

Zdržení rekonstrukce D1

Na otázku, zda se také zrychlí modernizace D1, ale ministr neodpověděl, i když chce rekonstrukci urychlit. „Máme tam tři úseky napadnuté ze strany Dětí země. Povolil jsem ŘSD aby bez platného stavebního povolení vybral zhotovitele.“ Podle něj to urychlí činnost o tři měsíce, pokud ale nebude napadeno vyřazenými a poraženými zájemci.

Přiznal i zpoždění při rekonstrukci: „Na jednom úseku máme zpoždění 220 dní, jednal jsem se španělským velvyslancem, protože Španělsko je tam největším investorem. „Podle něj je námitka zhotovitele, že nedostal dostatečné podklady, neoprávněná, neboť stejné podklady dostaly i zhotovitelé dalších úseků, kde zpoždění není. Podle něj zpoždění nejde dohnat z technologických důvodů, protože beton tuhne 28 dní. Uplatní se proto penalizace: „Penalizace je milión korun a může dosáhnout 30 procent celkové výše.“

Ministr chce zvýšit rating drah

Ministr chce, aby se převedly pozemky a majetek Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Nyní to posuzuje Evropská komise, zda nejde o nedovolenou podporu. Prodej za čtyři až šest miliard chce dokončit do konce roku. Agentura Moody´s drahám snížila rating, protože to dosud neudělaly, i když se k tomu zavázaly. Ke snížení přispěly i developerské projekty ČD.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám