Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy a ÚOHS podaly kasační stížnost v kauze mýtného

Aktualizováno

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS) v kauze mýtného. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll a Sky Toll na provoz mýtného systému od letošního prosince.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), ve čtvrtek na podání upozornila Česká televize.

„Podali jsme ji současně s ministerstvem,” uvedl Švanda. Kapsch se prostřednictvím soudních sporů snaží dostat znovu do hry o miliardovou zakázku na mýtný systém.

Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.

Ve druhém sporu, kterého se týká i čtvrteční kasační stížnost, Krajský soud v Brně vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem Sky Toll a Czech Toll a zakázal plnění smlouvy.

„Kasační stížnost je legální opravný prostředek, který ale nemá odkladný účinek na výkon rozsudku. Soud pravomocně rozhodl, že mýtná smlouva mezi ministerstvem dopravy a CzechTollem byla loni uzavřena v rozporu s předběžným opatřením, a je tedy od počátku neplatná,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník.

„Touto stížností chtějí oba subjekty pouze získat čas, aby naplnily jednoduchý scénář – zdržovat až do spuštění nového systému, kdy už budou moci prohlásit, že se sice staly určité protiprávnosti, ale už nejdou efektivně napravit,“ dodal.

Satelitní systém

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu.

„Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn,” řekl v červenci mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Jak doposud probíhal výběr nového provozovatele mýtného systému
9. března 2016 - Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po konci roku 2016. MD zahájilo 11. března výběr správce mýta.
11. července 2016 - Vláda schválila prodloužení smlouvy s Kapschem. V srpnu pak MD uzavřelo s firmou dodatek o pokračování správy mýtného, maximálně na tři roky za 5,27 miliardy korun.
25. října 2016 - MD dostalo od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za prodloužení smlouvy s Kapschem pokutu milion korun.
18. listopadu 2016 - ÚOHS zamítl stížnost společnosti SkyToll na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem.
15. června 2017 - MD vypsalo tendr na nového správce mýtného.
24. listopadu 2017 - ÚOHS vydal předběžné opatření v tendru, MD nesmělo s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Kapsch už dříve upozornil, že uchazeči nedostali stejné podklady.
7. února 2018 - ÚOHS zahájil na podnět Kapsche již třetí správní řízení s MD; firma zpochybnila neutralitu výběrového řízení.
6. března 2018 - ÚOHS zamítl rozklad MD na zrušení předběžného opatření, kterým ÚOHS zakázal podepsat smlouvu s vítězem.
8. března - Do tendru se přihlásili všichni zájemci, kteří zájem avizovali (Kapsch, SkyToll, National Toll Payment Services, T-Systems).
11. dubna 2018 - Vítězem tendru MD vyhlásilo konsorcium firem SkyToll a CzechToll. Podalo nejvýhodnější nabídku, uvedl tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
25. dubna 2018 - Kapsch podal námitky proti výsledkům tendru.
9. května 2018 - ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru. Dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek.
23. srpna 2018 - ÚOHS rozhodl, že znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém. Předseda úřadu Petr Rafaj zrušil rozhodnutí, jež v květnu zrušilo výběr vítěze tendru.
20. září 2018 - V novém prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS zamítl námitky Kapsche a řízení zastavil. MD následně uzavřelo kontrakt na deset let s CzechToll a SkyToll. Kapsch následně podal rozklad.
25. září 2018 - Kapsch podal k ÚOHS návrh na zákaz plnění smlouvy s konsorciem CzechToll/SkyToll. Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS.
26. října 2018 - Firma Kapsch nabídla státu v inzerátu v MfD o třetinu nižší cenu než CzechToll/SkyToll. Oficiální nabídku zaslala firma i MD.
10. prosince 2018 - ÚOHS zamítl stížnost Kapsche. MD podle úřadu neporušilo jeho nařízení, když uzavřelo smlouvu s CzechToll/SkyToll.
17. prosince 2018 - Předseda ÚOHS Rafaj zastavil řízení o čtyřech námitkách Kapsche proti rozhodnutí ÚOHS ohledně tendru.
25. ledna 2019 - Evropská komise zastavila řízení pro porušení práva, které proti ČR vedla kvůli prodloužení smlouvy s Kapschem z roku 2016.
23. února 2019 - Lidové noviny uvedly, že Kapsch podal ke Krajskému soudu v Brně žalobu proti postupu ÚOHS při výběru nového provozovatele mýtného systému.
26. února 2019 - Předseda ÚOHS Rafaj rozhodl, že smlouva mezi MD a Czech Toll/Sky Toll je platná. Potvrdil tak prosincové rozhodnutí úřadu a zamítl rozklad, který podal Kapsch.
27. března 2019 - Kapsch odmítl podezření z nezákonného ovlivňování mýtného tendru. Podle serveru Novinky.cz vyšetřovatelé podezírají ředitele české pobočky Kapsche Karla Feixe a předsedu ÚOHS Rafaje z korupce kolem tendru.
11. července 2019 - Krajský soud v Brně vyhověl žalobě společnosti Kapsch a nařídil ÚOHS znovu zkoumat mýtnou smlouvu.
29. července 2019 - Kapsch podal další žalobu na ÚOHS, tentokrát pro jeho nečinnost. Podle firmy úřad ignoruje soudní rozhodnutí, které mu přikazovalo znovu prozkoumat námitky rakouského podniku proti podmínkám mýtného tendru.
1. srpna 2019 - MD a ÚOHS podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který vyhověl žalobě firmy Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi MD a Czech Toll/Sky Toll na provoz mýtného od letošního prosince.

Reklama

Související články

Přípravy na start satelitního mýta finišují

Česko-slovenské konsorcium firem CzechToll a SkyToll, jež loni zvítězilo ve výběrovém řízení vyhlášeném ministerstvem dopravy (MD), dokončuje v ČR budování...

Výběr článků

Načítám