Hlavní obsah

MF: lidé chtějí průhlednější poplatky v bankách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Poplatek za služby, které klient nevyžaduje nebo nejasná cena některých bankovních operací. To podle ministerstva financí lidem nejvíce vadí na současném bankovním sektoru. Ministerstvo několik týdnů sbíralo názory lidí na stav bankovních služeb.

Článek

Kromě toho, že klientům vadí stále omílaný poplatek za zrušení účtu, který už většina bank zrušila a nyní jej mají pouze ČSOB a Raiffesenbank, je problémem nejasná cena kompletních operací. Klient se jen velmi těžce dozvídá, kolik ho bude se všemi možnými poplatky stát například vyřízení hypotéky. Musí poplatky složitě sčítat a stejně se může stát, že banka v ceníku na internetu všechny poplatky neuvádí.

Porovnat služby jednotlivých bank je pak téměř nemožné. "Vyčíslit jednotlivé transakce nebyli schopni, dle příspěvků diskuse, ani zaměstnanci bank na přepážkách na žádost klienta," uvedlo ministerstvo financí ve zprávě.

Souhlas se zvýšením poplatku

Klienti by také byli rádi, aby operace u banky měly jednotný název, protože i jiná terminologie znesnadňuje orientaci. Lidé by také uvítali, když by banky lépe informovaly i změnách ceníků. Oni sami by také měli mít možnost s případnou změnou ceníku nesouhlasit. "Nesouhlas klienta by měl být v takovém případě ukončením smluvního vztahu bez dopadu na klienta," uvedl jeden z příspěvků.

Podle náměstka ministra financí Tomáše Prouzy se příspěvky většinou shodovaly s tím, jak chce bankovní sektor napravit ministerstvo financí. To přišlo s návrhem před několika týdny. [celá zpráva] "Řada reakcí obsahovala konkrétní náměty, které jsme zapracovali do návrhu témat k diskusi s bankovním sektorem, zástupci spotřebitelů a regulátory," sdělil Prouza. MF dostalo asi 200 příspěvků.

Kromě ministerstva financí chce větší průhlednost v bankovních poplatcích i Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a Česká obchodní inspekce (ČOI). Banky šetří také antimonopolní úřad.

Mnohé instituce snahu MF nechápou

Na druhou stran například Česká národní banka s tažením proti ústavům nesouhlasí. Bankovní prostředí v ČR považuje za dostatečně konkurenční. Proti jsou ale i někteří ekonomové. Je také zřejmé, že ministr financí s iniciativou přišel před volbami, kdy tím může získat politické body. Například ČOI na údajné problémy upozorňuje už dlouho, dosud ale zbytečně.

Iniciativě MF se diví i sami banky. "Česká republika je zřejmě jedinou demokracií na světě, kde ministerstvo financí hazarduje s důvěryhodností v bankovní sektor," reagovala na snahu MF mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková. Vyjádření podrývají důvěryhodnost bank.

"České spořitelně není zřejmé, z čeho vychází dnešní tvrzení náměstka ministra financí Tomáše Prouzy o snižování poptávky klientů po moderních službách a o pošramocené pověsti bank," doplnila. Spořitelna naopak zazanamenává r¨ůst požadavků na služby jako je elektronické bankovnictví.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám