Hlavní obsah

Mezi Plzní a Mostem začnou jezdit místo ČD soukromé rychlíky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na trati mezi Plzní a Mostem bude od 11. prosince provozovat dotované rychlíkové spoje místo Českých drah soukromá firma GW Train Regio. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondělí podepsal s firmou smlouvu. Ministerstvo zakázku zadalo napřímo firmě poté, co tendr zrušil antimonopolní úřad.

Foto: GW Train Regio

Vlak soukromého dopravce GW Train Regio

Článek

Je to poprvé, kdy stát zadal provoz na dotované dálkové trati soukromníkovi. „O tom, že by měl stát uvolnit trh v dotované železniční dopravě, se roky mluví, ale výsledky chyběly,“ uvedl Ťok.

Zájem o provoz linky projevilo loni v září celkem pět společností. Nejlacinější GW Train Regio požadovala od státu dotaci necelých 75 korun na ujetý kilometr, což je zhruba o 13 korun méně, než kolik doplácel stát loni Českým drahám.

ÚOHS soutěž zastavil začátkem loňského listopadu na základě podnětu Českých drah, podle kterých byl státní dopravce v soutěži proti ostatním společnostem v nevýhodě. ČD tehdy argumentovaly tím, že jsou jedinou firmou, která musí uznávat bezplatné jízdní doklady drážních zaměstnanců, takzvané režijky, nebo se navíc starat o nádraží.

Konkurence nastupuje pomalu

Ministerstvo si ale nechalo únikovou cestu a předem oznámilo EU možnost přímého zadání zakázky na deset let. Odvolalo se přitom na nutnost zajistit dopravní obslužnost.

Za to, že příliš pomalu otevírá konkurenci dotované rychlíkové tratě, kritizoval ministerstvo letos v květnu Nejvyšší kontrolní úřad. Konkurence nyní funguje jen na vytížené trati Praha–Ostrava, kde se jezdí bez dotací. Snížit ceny tu pomohla přetahovaná o pasažéry mezi ČD a soukromníky Regio Jet a Leo Express.

Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků, v neděli pak pět párů dálkových spojů.

Kromě uvedené trasy ministerstvo dopravy plánuje soutěže na dalších pět železničních linek. Noví dopravci vzešlí z tendrů by od změny jízdního řádu v roce 2018/2019 měli jezdit mezi Libercem a Pardubicemi, mezi Libercem a Ústím nad Labem, na linkách Praha–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb a Praha–Roudnice nad Labem–Ústí nad Labem–Děčín.

O rok později ministerstvo plánuje vstup nového dopravce i na trasu OstravaOpavaOlomouc.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám