Hlavní obsah
Foto: Ryan Woo, Reuters

Maso českých zvířat doputuje na pulty často z ciziny

Maso z českých chovů se na pultech tuzemských obchodů ocitá mnohdy po dovozu ze zahraničí. Laik se tomu asi diví, ale finančně se to vyplatí. Zvířata se odtud nejprve vyvezou do ciziny, aby se poté maso z nich sem zase dovezlo.

Foto: Ryan Woo, Reuters
Maso českých zvířat doputuje na pulty často z ciziny

Je to podobné jako často se dřevem: v Česku se pokácí, vyveze do zahraničí a nazpět se vozí už hotový nábytek nebo řezivo. Přitom největší přidaná hodnota není v surovině, ale ve zpracování.

„Český farmář přirozeně hledá nejlepší možnou cenu, za kterou může zvířata prodat. To je vidět na skotu, který se od nás vyváží ve větších počtech v živém do zahraničí. Proto si zákazníci kupují hovězí maso, které pochází ze zvířat z českého chovu, ale je k nám dovezeno třeba z Rakouska nebo Německa, kde proběhla porážka,“ potvrzuje šéf Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.

Nárůst o 50 procent

Podle něho přitom zpracovatelské kapacity v tuzemsku nejedou na plný výkon, jenže cenou nemohou konkurovat podnikům na Západě, které obsluhují mnohem větší trh.

Český statistický úřad potvrzuje, že se loni z České republiky vyvezlo 62,9 tisíce kusů mladého skotu, což je v porovnání s předchozím rokem o bezmála padesát procent více. Export nejčastěji směřoval do Turecka, Slovinska, Maďarska a Chorvatska.

Telat se vyvezlo meziročně o více než čtyři procenta (přes 70 tisíc kusů), a to v prvé řadě do Španělska, Belgie a Nizozemska.

Současně se zvýšil dovoz hovězího masa, a to na bezmála 38 tisíc tun (nárůst o 1,8 procenta), zatímco vývoz vzrostl na 11,5 tisíce tun (nárůst o 13,8 procenta).

Dlouho nevydrží, tak dodávají levně

„Dovezené maso pocházelo především z Polska, Nizozemska a Německa. Vývozy směřovaly hlavně na Slovensko, ale také do Nizozemska a Polska,“ uvádějí statistici.

Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské. A to i za vyšší cenu
Jan Katina

„U levných dovozů hraje roli rovněž relativně krátká údržnost chlazeného masa. Proto se většina dodavatelů snaží prodat maso v chlazeném stavu co nejrychleji, byť za nízkou cenu. Zamrazování je nákladné a de facto maso znehodnocuje. Tím se k nám, ale i na trhy dalších menších evropských států dostává i velmi levné maso ze zahraničí,“ vysvětluje. Podle něho je pro českého kupujícího stále nejdůležitější cena, což tuzemským zpracovatelům nepřeje.

Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti českým spotřebitelům také podstatně patriotičtější. „Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské. A to i za vyšší cenu,“ zdůrazňuje Katina.

„Velké státy mají nadprodukci a tlačí ceny dolů, což jednak způsobuje obtížnou konkurenční pozici pro české výrobce, ale také to vede k tomu, že se maso a případně i zvířata zbytečně převážejí na dlouhé vzdálenosti. Třeba české vepřové je jedno z nejkvalitnějších na světě a je škoda, že této skutečnosti nevyužíváme v dostatečné míře,“ apeluje na spotřebitele Katina.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků