Článek
Za zápornými čísly stál v červnu podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta především maloobchod, ale v červených číslech skončily i tržby v motoristickém segmentu.
Nejvíce k celkovému poklesu tržeb přispěly potraviny, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží a také výrobky pro domácnost a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Na druhé straně se zvýšily tržby za prodeje oděvů, obuvi a počítačů.
„Červnový pokles maloobchodu přisuzujeme zčásti povodním. Lidé měli bohužel jiné starosti než nakupovat,“ uvedla ekonomka Helena Horská z Raiffeisenbank. Naopak v dalších měsících by opravy po povodních mohly podle ní maloobchodu částečně pomoci.
Daří se prodejům přes internet
Za poklesem stál i nižší počet pracovních dní, konkrétně to bylo o jeden den méně proti loňskému červnu. To je podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC Audit nevýhodou zejména pro obchodníky, kteří mají o víkendu zavřeno.
Jak Kulhavý připomněl, lidé mají také stále obavy z vývoje ekonomiky a šetří. „V červnu zejména na potravinách, na což podle statistik doplatily především velké obchodní řetězce,“ doplnil Kulhavý.
Naopak dvojciferným tempem rostou tržby internetovým prodejcům, které vnímá stále více Čechů jako synonymum výhodného nákupu. „Výhodou obchodního modelu těch úspěšných je to, že se nesoustředí v komunikaci se zákazníkem pouze na cenu, ale prezentují mu i další výhody,“ připomněl Kulhavý.