Článek
Direct maily, tedy reklamu, kdy firmy oslovují s nabídkou konkrétní klienty prostřednictvím poštovních schránek je trvale jedna z nejméně oblíbených forem reklamy. Dlouhodobě vadí lidem i reklama v televizi. Ostatní druhy médií jsou na tom trochu lépe.
"Intenzita reklamy v tisku a v rozhlase je vnímána jako přiměřená," uvedla agentura Factum Invenio, která průzkum provedla. Vůbec nejméně vadí lidem reklama v kině a na místě, kde se konkrétní výrobek prodává. Tady dokonce 15 procent lidí uvedlo, že by jim nevadilo, kdyby bylo reklamy více. Devět procent lidí by přivítalo více reklamy v dopravních prostředcích.
Důležitá je pravdivost
Za nejdůležitější vlastnost, kterou reklama má mít, považuje nejvíce lidí pravdivost sdělení. Dalším důležitým kritériem je důvěryhodnost a 34 procent lidí považuje za důležitou vtipnost. "Přes některé výkyvy a přesuny důležitosti, kterou lidé jednotlivým kritériím přikládají, lze říci, že stále nejčastěji očekávají od reklamy pravdivé a důvěryhodné informace, podané srozumitelnou a vtipnou formou." sdělila Martina Rubášová z agentury Factum Invenio.
Jak lidem vadí reklama v jednotlivých médiích (v%) | ||||
médium | je jí mnoho | přiměřeně | mohlo by jí být i víc | neví |
televize | 76 | 21 | 2 | 2 |
letáky do schránek | 73 | 21 | 3 | 2 |
teleshopping | 69 | 24 | 3 | 5 |
plakáty/billboardy | 43 | 44 | 6 | 7 |
časopisy | 39 | 52 | 5 | 5 |
rozhlas | 33 | 54 | 4 | 10 |
denní tisk | 31 | 59 | 4 | 10 |
internet | 23 | 27 | 3 | 47 |
dopravní prostředky | 22 | 55 | 9 | 15 |
spamm | 21 | 20 | 2 | 57 |
místo prodeje | 19 | 59 | 15 | 7 |
kino | 12 | 33 | 7 | 49 |
zdroj: Factum Invenio |
Vadí reklama na cigarety
Téměř většina lidí uvedla, že reklama lidmi manipuluje, ale to, že manipuluje jimi samými, přiznalo jen 30 procent respondentů.
Nejvíce lidem vadí reklama na cigarety, léky a alkohol. Propagování tabákových výrobků by zakázalo 46 procent lidí, alkoholu 39 procent lidí. Vadí jim spíš propagování destilátů než inzerce na pivo. Jedenáct procent občanů ČR by raději nevidělo žádné reklamy na léky.