Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Milan Malíček, Právo

Jurečka navrhuje uzákonit definici české potraviny

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce jasnou a zákonem danou definici toho, co je potravina českého původu. Výrobci nebo obchodníci, kteří by pak následně takto označovali své produkty a přitom nesplňovali pravidla, by mohli dostat pokutu. Ministr to ve čtvrtek uvedl na tiskové konferenci po jednání se zástupci obchodních řetězců.

Ilustrační foto Foto: Milan Malíček, Právo
Jurečka navrhuje uzákonit definici české potraviny

Přesná definice je podle ministra zemědělství klíčová pro spotřebitele, protože v současné době není jasně dáno, za jakých podmínek může obchodní řetězec označovat výrobek za český. Chybějí parametry, za jakých podmínek lze zboží takto označovat, a proto nelze nikoho kontrolovat ani následně sankcionovat, upozornil ministr.

Procento tuzemských surovin

„Chceme, aby tady byla jasná definice, že potravina českého původu musí nějakým procentem být tvořena surovinami z České republiky, v případě, že je to potravina rostlinného původu, že byla vypěstována na území České republiky," řekl Jurečka.

Předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Marian Jurečka

Foto: Milan Malíček, Právo

Pokud by prodejce označoval jako tuzemský produkt výrobek, jenž by definici nesplňoval, mohl by pak čelit sankci.

Definice by ministerstvu zároveň pomohla vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách.

Obchodníci však upozorňují na to, že nyní neexistuje oficiální definice toho, která potravina je česká a která zahraniční. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ministerstva zemědělství pro Novinky by pro tyto seznamy měla být rozhodující země, kde sídlí dodavatelská firma.  [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků