Hlavní obsah
Automobilka již čelí řadě žalob, ve kterých investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu včas neinformovalo o podvodech kolem měření emisí. Foto: Suzanne Plunkett, Reuters

Inženýr Volkswagenu jde za emisní skandál na 40 měsíců do vězení

Přesně 40 měsíců vězení a pokuta ve výši 200 tisíc dolarů (v přepočtu 4,4 miliónu korun) je trest, k němuž byl v pátek odsouzen inženýr automobilky Volkswagen James Robert Liang za podíl na skandálu kolem falšování testů emisí naftových aut v pátek ve Spojených státech. Informovala o tom agentura Reuters.

Automobilka již čelí řadě žalob, ve kterých investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu včas neinformovalo o podvodech kolem měření emisí. Foto: Suzanne Plunkett, Reuters
Inženýr Volkswagenu jde za emisní skandál na 40 měsíců do vězení

Třiašedesátiletý Liang, který pro Volkswagen pracuje od roku 1983, loni přiznal v této kauze vinu a je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování skandálu obvinily a odsoudily.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovým motorem.

Přistoupili na odškodnění

Volkswagen už v červnu loňského roku přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil.

Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (123 tisíc až 241 tisíc Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně asi 1,2 miliónu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 miliónu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků