Hlavní obsah

Hyundai výrazně pomůže Moravskoslezskému regionu

Stavba továrny Hyundai bude podle hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského průlomovou investicí, která přinese kraji oživení, tisíce pracovních míst a rostoucí zájem o region ve světě.

Hyundai výrazně pomůže Moravskoslezskému regionu

Hejtmanův náměstek pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil uvedl, že kraj nyní finišuje s přípravami zóny. "Od května zhruba do září by měly běžet přípravné stavební práce - skrývka ornice a stavba technických přípojek. Poté by mohla začít samotná stavba," řekl Drobil.

Automobilka v pondělí oznámila, že definitivně postaví svůj závod v Nošovicích. [celá zpráva]

Samotná výstavba továrny spolkne 20 procent z celkových nákladů investice, uvádí ekonomové Petr Zahradník a Jan Jedlička ve své ekonomické analýze investice Hyundai pro CzechInvest. Dále ekonomové uvádějí, že v továrně začne zřejmě pozvolný náběh výroby. Nejdříve začne pracovat jedna směna, potom dvě a nakonec by továrna měla naběhnout na plný třísměnný provoz.

Ekonomové Zahradník a Jedlička ve své zprávě zmiňují možná rizika investice automobilky Hyundai, k nimž patří přílišná orientace ČR na automobilový průmysl, na druhou stranu ale podle nich nebudou všechny automobilky, které v ČR působí, čelit případné recesi a poklesu poptávky, ve stejnou dobu. Další hrozbu vidí ekonomové v expanzi automobilek z Číny a Indie.

Podle ekonomů Zahradníka a Jedličky by automobilka měla vyrábět vozy s průměrnou hodnotou 500 000 korun, 90 procent vozů by přitom mělo jít na vývoz. Viceprezident Hyundai Kim In-so v pondělí nesdělil, jaké automobily bude Hyundai v Nošovicích produkovat, komentovat to nechtěl ani ministr průmyslu Milan Urban. Pravděpodobně však půjde o sportovně užitkové vůzy a o sportovní modely nižší střední třídy.

V továrně budou pracovat i Poláci a Slováci

Odborníci z Moravskoslezského kraje očekávají od vstupu korejského investora výrazné zlepšení dopravní infrastruktury, rozvoj školství, posun ve vědě a výzkumu a naplnění slibu vlády, že převážnou část služeb budou dodávat firmy v regionu.

Továrna Hyundai by měla zahájit provoz v roce 2008 a přímo zaměstná zhruba tři tisíce lidí, dalších až 13 000 lidí najde práci u dodavatelských firem a ve službách. Podle mluvčí ostravského pracovního úřadu Svatavy Baďurové nelze vyloučit, že v Hyundai nebo v dodavatelských firmách mohou pracovat dělníci například ze Slovenska nebo Polska.

Moravskoslezský kraj je mírou nezaměstnanosti, která ke konci minulého roku činila 14,2 procenta, druhým nejproblémovějším regionem v zemi. Pokud budou pracovní místa v souvislosti s Hyundai obsazována především v tomto regionu, měl by se podle odborníků snížit počet lidí bez práce na 12,5 procenta. V ČR je míra nezaměstnanosti okolo devíti procent.

Hutní firmy se chystají dodávat firmě své výrobky

Severomoravské hutní firmy vstup automobilky vítají. "Jsme připraveni zúčastnit se v době uvedení do provozu této firmy výběrových řízení na dodávky za studena válcovaných ocelových pásů," uvedl šéf firmy Nová huť Ladislav Král. Dodávat svou produkci Hyundai se chystá také další firma ze skupiny Mittal - karvinský výrobce trubek Jäkl Karviná, která už dodává automobilové trubky pro TPCA.

Začne se stavět obchvat i dálnice

V návaznosti na korejskou investici se v budoucnu zlepší i dopravní dostupnost regionu. Podle ministra průmyslu Milana Urbana se v první etapě jedná o dobudování obchvatu kolem Jablunkova a Českého Těšína, což by mělo být hotovo v polovině roku 2008. Cena tohoto obchvatu dosáhne přibližně tří miliardy korun, dodal Urban s tím, že by stavba vznikla i bez příchodu společnosti Huyndai.

V další fázi by mohla vzniknout dálnice na Slovensko, která se napojí na současnou čtyřproudou silnici. "Toto rozhodnutí je vázáno na rozhodnutí slovenské strany, kde musí být závazek, že dálnice bude pokračovat až do Žiliny. Musí to být v rozpočtových plánech Slovenské republiky," řekl Urban. "Je nezbytně nutné, aby byl tento čtyřpruh někdy kolem roku 2010 vyřešen," podotkl Tošenovský. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové již o propojení zóny s Žilinou jednal český a slovenský ministr dopravy letos v únoru. Na stavbu chtějí obě země využít prostředky EU.

Výroba aut v zemích EU v roce 2004
ZeměPočet vyrobených vozůPočet vyrobených vozů na 1000 obyvatel
Slovensko (odhad pro rok 2009)820 000152
Slovensko223 54242
ČR (odhad pro rok 2009)1 060 000104
ČR443 06543
Belgie857 11982
Německo5 19210163
Slovinsko116 60960
Španělsko2 402 10355
Francie3 227 41652
Švédsko290 38332
Velká Británie1 646 88128
Rakousko227 24428
Itálie833 57815
Portugalsko150 78114
Polsko515 77914
Maďarsko118 59012
Nizozemsko187 61112
Finsko10 0510,2
zdroj: CzechInvest

Chronologie jednání mezi automobilkou Hyundai a ČR:

  • 10. srpna 2002 - Podle zdrojů z Hyundai Motor Company je jedním z míst, kde by mohla stát nová továrna, nošovická průmyslová zóna.
  • 25. listopadu 2003 - Hyundai sdělila CzechInvestu, že v ČR nový závod nepostaví. Investici získala slovenská Žilina.
  • 29. září 2005 - Generální ředitel automobilky Hyundai Čong Mong-ku jednal v ČR, sešel se i s premiérem Jiřím Paroubkem.
  • 30. září 2005 - Viceprezident Hyundai Kim Dong-Jin potvrdil CzechInvestu, že Hyundai ještě není rozhodnuta vybudovat svůj nový závod v ČR, ale že ČR je hlavním kandidátem.
  • 17. října 2005 - Moravskoslezský kraj nabídl náhradní pozemky majitelům půdy v Nošovicích, zemědělci nabídky nepřijali.
  • 24. října - Moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský a ostravský primátor Aleš Zedník se vrátili z pětidenní cesty do Jižní Koreje, kde jednali o investici.
  • 16. listopadu 2005 - Vláda schválila 1,5 miliardy korun na přípravu zóny v Nošovicích.
  • 24. listopadu 2005 - Zastupitelé rozhodli, že kraj s pomocí státu vykoupí 329 hektarů pozemků a 22 rodinných domů.
  • 14. prosince 2005 - Kraj nalezl kompromis se zemědělským družstvem, do dvou dnů poté získal souhlas všech vlastníků pozemků v okolí Nošovic.
  • 19. prosince 2005 - Ministerstvo průmyslu uvolnilo zhruba 202 miliónů korun na výkup pozemků v Nošovicích.
  • 12. ledna 2006 - ČR se podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Roberta Szurmana výrazně přiblížila k investici Hyundai.
  • 9. února 2006 - Zástupci Hyundai opět přiletěli do ČR jednat o podmínkách investice.
  • 19. února 2006 - Ministr průmyslu Milan Urban uvedl, že pokud se Hyundai rozhodne postavit závod v ČR, pak do něj investuje 800 miliónů eur (asi 23 miliard korun) a zaměstná v něm 3000 lidí.
  • 24. března 2006 - Oznámeno, že smlouva s Hyundai by měla být pravděpodobně podepsána již příští týden.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků