Hlavní obsah

Stát zvažuje vstup do Smartwings. Nevím, proč to máme platit, reaguje Kalousek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. České televizi to v sobotu řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda. Záměr zkritizoval poslanec TOP 09 a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. Podle něj není důvod, aby byla u Smartwings uplatňována jiná pravidla.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček

Článek

„Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat,” řekl Havlíček České televizi.

„Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,” dodal.

Dále uvedl, že o vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že společnost má strategický význam pro státní i další letiště. „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,” poznamenal ministr.

Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech.

Schillerová: Nejlepší by bylo koupit ČSA

Ekonomika

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA.

Možný vstup státu do aerolinek má ale i své kritiky. Předseda poslanců TOP 09 a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek v ČT uvedl, že najít v dnešní době investora může být těžké, ale je tu také možnost, že by do záchrany dali akcionáři své peníze.

„V podobné situaci bude celá řada podnikatelů a ti mají program Covid. Akcionáři Smartwings mají program Covid a ten zbytek musí dát ze svého, jako všichni ostatní,” řekl v sobotu ve vysílání České televize.

„Proč by měl mít Smartwings něco speciálního? Není to ani národní dopravce a není ani ohrožena letecká obslužnost v České republice, operátorů je v Evropě spousta,” doplnil Kalousek.

„Český daňový poplatník, pokud bude zachraňovat Smartwings speciálním programem, tak na tom prodělá, vydělají na tom pouze akcionáři Smartwings,” poznamenal.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Z bratislavského letiště je obří parkoviště německých a rakouských strojů

Evropa

Reklama

Výběr článků

Načítám