Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo

Dvě třetiny kontrolovaných autobazarů podvádějí, zjistili inspektoři

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní body více než v roce 2015. Auta měla stočené tachometry nebo zatajenou havárii. Padlo 63 pokut v celkové hodnotě 1,35 miliónu korun, informoval v pátek mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo
Dvě třetiny kontrolovaných autobazarů podvádějí, zjistili inspektoři

Autobazary často používaly nekalé obchodní praktiky, kdy informace o vozidlech neodpovídaly skutečnému stavu vozidla.

Celkem inspektoři provedli 123 kontrol a porušení právních předpisů zjistili u 74 případů. Zjistili například vozidlo Škoda Octavia 1,9 TDI, které mělo stočený tachometr nejméně o 120 844 km. Podle ukazatele na palubní desce mělo najeto 188 384 km. Ze znaleckého posudku ale vyplynulo, že toto vozidlo bylo již v únoru 2012 opravováno a tehdy už mělo najeto 309 228 km. Další octavia měla stočený tachometr minimálně o 99 154 km.

Kontroly prodejců ojetých motorových vozidel – rok 2016
InspektorátPočet kontrolKontroly se zjištěnímZjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha141178,6 %
Jihočeský a Vysočina241562,5 %
Plzeňský a Karlovarský10770,0 %
Ústecký a Liberecký25728,0 %
Královéhradecký a Pardubický9777,8 %
Jihomoravský a Zlínský261869,2 %
Moravskoslezský a Olomoucký15960,0 %
Celkem1237460,2 %
Zdroj: ČOI

„Prodej ojetých vozidel je stále problematický a dochází při něm k používání nekalých obchodních praktik. Vozidla jsou ve velkém množství nabízena do komisního prodeje v zastoupení třetí osoby, čímž se prodávající snaží vyhnout jakékoli odpovědnosti za případné vady," řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Nižší stav počtu najetých kilometrů oproti skutečnému stavu odhalili inspektoři ve 21 případech. U 29 aut spotřebitel neobdržel informace o skutečném stavu vozidla a u deseti posuzovaných vozidel bylo zjištěno, že byly prováděny rozsáhlejší opravy, například po havárii, kdy spotřebitel nebyl s touto skutečností předem seznámen.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků