Hlavní obsah

Dovolená za pakatel už se nenosí

Právo, Bohuslav Borovička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Češi už přestávají hledat dovolenou jen podle ceny. Prvořadým hlediskem je pro stále více lidí místo, kde chtějí dovolenou strávit a teprve potom hledají příznivou cenu. Projevilo se to už před dvěma lety a nyní tento trend začíná převládat.

Článek

Loni přestaly cestovky naříkat nad diktátem slev na poslední chvíli. Hodně jejich zákazníků si rezervovalo dovolenou včas, tedy alespoň dva měsíce předem. Pomohlo tomu i to, že cestovky v mnoha případech posouvaly slevy za včasný nákup z konce ledna až na konec března a někdy až do května. Vyplatilo se proto rozhodnout se, dokud bylo z čeho vybírat. U nákupů na poslední chvíli příliš velký výběr není.

Ošidný last minute

Klasický a podle nepsaných pravidel fungující prodej na poslední chvíli by měl zahrnovat zájezdy, které jejich pořadatel neprodal a datum jejich realizace se přiblížilo. Jinak řečeno, mělo by jít o výprodej zlevněného a pro většinu zákazníků nepříliš zajímavého zboží.

V případě zájezdů je to tak, že na poslední chvíli zůstane hotel, vedle něhož je staveniště, nebo ho třeba od pláže dělí frekventovaná silnice, případně jeho vybavení a služby za mnoho nestojí.

V několika předchozích letech se cestovky pokoušely vyzrát na své zákazníky tím, že vlastně celou svou nabídku prezentovaly na internetu a v letácích jako last minute, takže zcela nesmyslně bylo možné si v této kategorii koupit dovolenou i dva měsíce předem.

Dalším trikem byly inzeráty s nabídkou za neuvěřitelně nízké ceny. Když si pak zákazník přišel takový zájezd koupit, dozvěděl se, že už je vyprodaný (pravděpodobně nikdy neexistoval) a vzápětí mu nabídli "velice podobný, ale kvalitnější" za úplně jiné peníze.

Vede Chorvatsko

Tradičně nejpopulárnější prázdninovou zemí je pro nás Chorvatsko. Letos, podobně jako v minulých letech, nás tam pojede na osm set tisíc. Na druhém místě je Slovensko, následují Itálie, Řecko a Španělsko.

Právě Chorvatsko, které je v souhrnu všech nákladů každým rokem dražší, je dokladem toho, že Čechům už nejde jenom o cenu. Většina našich rekreantů míří sice do soukromí, ale je zajímavé, že cestovkám, které se na Jadran specializují, například Vítkovice Tours, nebo Tipa Tour, přibylo proti loňsku zákazníků zhruba o patnáct procent.

Ošizená exotika

Ti, kteří chtějí leteckou dovolenou u moře pořídit opravdu levně, tedy se vším všudy za něco přes deset tisíc, míří do Řecka a do nejbližšího zámoří, tedy do Egypta a do Tuniska. Poslední dvě země patřily v 90. letech minulého století mezi exotické destinace. Dnes jsou spíše pro ty, kteří chtějí ušetřit. I v těchto případech ale platí, že za málo peněz nebývá mnoho muziky. Služby, zejména v Egyptě, se za posledních deset let značně zhoršily a účastníci levných zájezdů to pociťují nejvíce. Narazit ale mohou i ti, co si zaplatí dovolenou ve čtyřhvězdičkovém hotelu. Některé z nich bývají obsazeny z větší části rusky mluvící klientelou a pro ostatní hosty pak taková dovolená není žádný med.

Jak Egypt, tak Tunisko patří sice nadále mezi exotické země, ale je to většinou exotika hodně ošizená.

O trochu méně exotiky, zato však více kvalitních služeb za rozumnou cenu pořídí ti, kteří se vypraví do Turecka. Zejména populární pobyty all inclusive splňují představy o tomto druhu dovolené mnohem více, než ve zmíněném blízkém zámoří.

Také v Řecku a v Bulharsku bude mít návštěvník s velkou pravděpodobností pocit, že se mu dostalo toho, co si zaplatil. I v těchto případech ale platí, že hodně levná dovolená skrývá nemalá rizika.

Reklama

Související témata:

Související články

České cestovní kanceláře mají letos žně

České cestovní kanceláře hlásí mimořádně úspěšnou sezonu. Počet jejich klientů meziročně stoupl o deset procent. Na nárůstu se nejvíce podílí prodej zájezdů...

Výběr článků

Načítám