Hlavní obsah

Dovolená za pakatel už se nenosí

Právo, Bohuslav Borovička
PRAHA

Češi už přestávají hledat dovolenou jen podle ceny. Prvořadým hlediskem je pro stále více lidí místo, kde chtějí dovolenou strávit a teprve potom hledají příznivou cenu. Projevilo se to už před dvěma lety a nyní tento trend začíná převládat.

Článek

Loni přestaly cestovky naříkat nad diktátem slev na poslední chvíli. Hodně jejich zákazníků si rezervovalo dovolenou včas, tedy alespoň dva měsíce předem. Pomohlo tomu i to, že cestovky v mnoha případech posouvaly slevy za včasný nákup z konce ledna až na konec března a někdy až do května. Vyplatilo se proto rozhodnout se, dokud bylo z čeho vybírat. U nákupů na poslední chvíli příliš velký výběr není.

Ošidný last minute

Klasický a podle nepsaných pravidel fungující prodej na poslední chvíli by měl zahrnovat zájezdy, které jejich pořadatel neprodal a datum jejich realizace se přiblížilo. Jinak řečeno, mělo by jít o výprodej zlevněného a pro většinu zákazníků nepříliš zajímavého zboží.

V případě zájezdů je to tak, že na poslední chvíli zůstane hotel, vedle něhož je staveniště, nebo ho třeba od pláže dělí frekventovaná silnice, případně jeho vybavení a služby za mnoho nestojí.

V několika předchozích letech se cestovky pokoušely vyzrát na své zákazníky tím, že vlastně celou svou nabídku prezentovaly na internetu a v letácích jako last minute, takže zcela nesmyslně bylo možné si v této kategorii koupit dovolenou i dva měsíce předem.

Dalším trikem byly inzeráty s nabídkou za neuvěřitelně nízké ceny. Když si pak zákazník přišel takový zájezd koupit, dozvěděl se, že už je vyprodaný (pravděpodobně nikdy neexistoval) a vzápětí mu nabídli "velice podobný, ale kvalitnější" za úplně jiné peníze.

Vede Chorvatsko

Tradičně nejpopulárnější prázdninovou zemí je pro nás Chorvatsko. Letos, podobně jako v minulých letech, nás tam pojede na osm set tisíc. Na druhém místě je Slovensko, následují Itálie, Řecko a Španělsko.

Právě Chorvatsko, které je v souhrnu všech nákladů každým rokem dražší, je dokladem toho, že Čechům už nejde jenom o cenu. Většina našich rekreantů míří sice do soukromí, ale je zajímavé, že cestovkám, které se na Jadran specializují, například Vítkovice Tours, nebo Tipa Tour, přibylo proti loňsku zákazníků zhruba o patnáct procent.

Ošizená exotika

Ti, kteří chtějí leteckou dovolenou u moře pořídit opravdu levně, tedy se vším všudy za něco přes deset tisíc, míří do Řecka a do nejbližšího zámoří, tedy do Egypta a do Tuniska. Poslední dvě země patřily v 90. letech minulého století mezi exotické destinace. Dnes jsou spíše pro ty, kteří chtějí ušetřit. I v těchto případech ale platí, že za málo peněz nebývá mnoho muziky. Služby, zejména v Egyptě, se za posledních deset let značně zhoršily a účastníci levných zájezdů to pociťují nejvíce. Narazit ale mohou i ti, co si zaplatí dovolenou ve čtyřhvězdičkovém hotelu. Některé z nich bývají obsazeny z větší části rusky mluvící klientelou a pro ostatní hosty pak taková dovolená není žádný med.

Jak Egypt, tak Tunisko patří sice nadále mezi exotické země, ale je to většinou exotika hodně ošizená.

O trochu méně exotiky, zato však více kvalitních služeb za rozumnou cenu pořídí ti, kteří se vypraví do Turecka. Zejména populární pobyty all inclusive splňují představy o tomto druhu dovolené mnohem více, než ve zmíněném blízkém zámoří.

Také v Řecku a v Bulharsku bude mít návštěvník s velkou pravděpodobností pocit, že se mu dostalo toho, co si zaplatil. I v těchto případech ale platí, že hodně levná dovolená skrývá nemalá rizika.

Související témata:

Související články

České cestovní kanceláře mají letos žně

České cestovní kanceláře hlásí mimořádně úspěšnou sezonu. Počet jejich klientů meziročně stoupl o deset procent. Na nárůstu se nejvíce podílí prodej zájezdů...

Výběr článků

Načítám