Hlavní obsah

Do čela Volkswagenu se postaví šéf divize Porsche Matthias Müller

Berlín
Aktualizováno

Šéf výrobce luxusních sportovních vozů Porsche Matthias Müller jednou žertem prohlásil, že je příliš starý na to, aby mohl řídit celý Volkswagen. Nyní je ale jisté, že právě on bude ve svých 62 letech pověřen úkolem provést německý koncern největší krizí v jeho historii, píše agentura Reuters. Po zasedání dozorčí rady firma oznámila, že Müller byl jmenovaný novým šéfem automobilky.

Foto: Alex Domanski, Reuters

Šéf výrobce luxusních sportovních vozů Porsche Matthias Müller

Článek

Müllera podporovala většina členů dozorčí rady Volkswagenu. Bývalý šéf divize Porsche nahradí Martina Winterkorna, jenž ve středu odstoupil kvůli skandálu se zmanipulovanými emisními testy u naftových vozů. [celá zpráva]

Müller pracuje v různých částech Volkswagenu již od sedmdesátých let minulého století, což představuje jeden z rozhodujících faktorů, díky nimž se stal favoritem na funkci koncernového šéfa.

Stejně důležitá je ovšem skutečnost, že má podporu rodin Porschů a Piëchů, které ve Volkswagenu vlastní většinu hlasovacích práv, píše Reuters.

Müller je považován za oblíbence Ferdinanda Piëcha, který je patriarchou rodin Porschů a Piëchů. Ferdinand Piëch se údajně snažil prosadit Müllera na Winterkornovo místo již dříve, v mocenském boji uvnitř koncernu však neuspěl a koncem dubna rezignoval na funkci předsedy dozorčí rady.

Další personální změna se týká mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Novým předsedou představenstva se stane Bernhard Maier, nahradí Winfrieda Vahlanda, který od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku.

Hrozba žalob

Kvůli skandálu německé automobilky už její evropští akcionáři zvažují, že budou po firmě soudní cestou požadovat odškodné za ztráty, které jim aféra s podvody při měření emisí u naftových vozů způsobila.

Cena akcií Volkswagenu od začátku týdne klesla asi o třetinu. Tržní hodnota firmy se tak snížila asi o 25 miliard dolarů (přes 600 miliard Kč).

"Pokud budeme schopni s určitou jistotou prokázat, že jsme jako investoři byli touto firmou oklamáni a že nám to ovlivnilo zisky, pak nelze vyloučit, že po ní budeme žádat odškodné," uvedl jeden z předních evropských akcionářů Volkswagenu, který si nepřál být jmenován.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů, skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Miliardové ztráty

"Máme klienty, kteří se nevyhnutelně budou velmi důkladně zajímat o možnost vznést nárok na odškodnění akcionářů," uvedl Clive Zietman z britské advokátní společnosti Stewarts Law.

Největší vlastníci kmenových akcií Volkswagenu, mezi které patří výrobce sportovních vozů Porsche, spolková země Dolní Sasko a katarský státní investiční fond, přišli podle Reuters asi o 11 miliard eur (300 miliard Kč).

Ztráta pětice největších vlastníků prioritních akcií se pohybuje kolem 1,7 miliardy eur.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Americký list USA Today ve středu informoval, že od vypuknutí skandálu bylo na Volkswagen v USA podáno již 34 hromadných žalob.

Reklama

Související články

Volkswagen prý podváděl při testech emisí

V USA má Volkswagen zaděláno na největší skandál v dějinách automobilů. Podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) měla auta s naftovými...

Výběr článků

Načítám