Hlavní obsah

Diskriminujete naše firmy, stěžuje si Francie na podmínky mýtného tendru

• Aktualizováno

Ministerstvo dopravy obdrželo od francouzského velvyslanectví stížnost kritizující podmínky tuzemského obřího mýtného tendru. Zadávací podmínky soutěže za zhruba 29 miliard korun podle něj poškozují francouzské firmy hodně působící v Severní Americe a naopak nahrávají dosavadnímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Zástupce ambasády to uvedl to v e-mailu zaslaném ministru dopravy Danu Ťokovi.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague kritizoval podmínky tuzemského obřího mýtného tendru. (ilustrační snímek)

Článek

Agentura ČTK původně uvedla, že se stížností se na ministra obrátil přímo francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague. Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold však v pátek odpoledne upřesnil, že „ministerstvo obdrželo pouze na pracovní úrovni e-mail od zaměstnankyně francouzské ambasády, v němž informuje náš zahraniční odbor o názoru některých francouzských firem zvažujících účast v tendru”. „Nejde tedy určitě o kritiku nebo stížnost na úrovni velvyslance,” uvedl.

Ministerstvo nyní podle něj pracuje na oficiální odpovědi, ve které výtky odmítne. Francouzská ambasáda se k problematice vyjádřit odmítla.

V e-mailu zástupkyně velvyslanectví cituje poznámky francouzských společností. Českému úřadu vytýkají, že kvůli specifickým podmínkám soutěže nemohou být v tendru uznány reference ze zakázek realizovaných v USA a Kanadě. Rovněž jim vadí podmínka, aby účastník soutěže měl zkušenosti se zpoplatněním alespoň tisíce kilometrů silniční sítě.

Ministerstvo: Francouzi se mohou účastnit

Výtku k diskriminačním podmínkám pro francouzské společnosti ministerstvo odmítá s tím, že francouzské firmy se mohou tendru zúčastnit, pokud dodají systémy kompatibilní s jinými evropskými zařízeními.

„Požadavek na mikrovlnu a satelit vyplývá z předpisů EU pro interoperabilitu. Je tedy logické, že hledáme společnost, která s takovými systémy má zkušenosti, a ne někoho, kdo provozuje systémy založené na jiných, pro nás nevyužitelných technologiích,” řekl Neřold.

Zpoplatněno má být 2500 kilometrů

Podobnou odpověď úřad podle Neřolda zašle velvyslanectví i k druhému bodu, který se týká podmínky zpoplatněného tisíce kilometrů. Od začátku roku 2020, kdy má nový provozovatel systém plně převzít, má být v Česku zpoplatněno na 2500 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Úřad proto nároky obsažené v podmínkách soutěže považuje za oprávněné, dodal mluvčí.

Tendr na provoz mýtného systému po roce 2019 vypsalo ministerstvo dopravy v polovině června, do 24. srpna mají zájemci o účast lhůtu na poslání přihlášek.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám