Hlavní obsah
Francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague kritizoval podmínky tuzemského obřího mýtného tendru. (ilustrační snímek) Foto: Jan Handrejch, Právo

Diskriminujete naše firmy, stěžuje si Francie na podmínky mýtného tendru

Ministerstvo dopravy obdrželo od francouzského velvyslanectví stížnost kritizující podmínky tuzemského obřího mýtného tendru. Zadávací podmínky soutěže za zhruba 29 miliard korun podle něj poškozují francouzské firmy hodně působící v Severní Americe a naopak nahrávají dosavadnímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Zástupce ambasády to uvedl to v e-mailu zaslaném ministru dopravy Danu Ťokovi.

Francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague kritizoval podmínky tuzemského obřího mýtného tendru. (ilustrační snímek) Foto: Jan Handrejch, Právo
Diskriminujete naše firmy, stěžuje si Francie na podmínky mýtného tendru

Agentura ČTK původně uvedla, že se stížností se na ministra obrátil přímo francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague. Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold však v pátek odpoledne upřesnil, že „ministerstvo obdrželo pouze na pracovní úrovni e-mail od zaměstnankyně francouzské ambasády, v němž informuje náš zahraniční odbor o názoru některých francouzských firem zvažujících účast v tendru”. „Nejde tedy určitě o kritiku nebo stížnost na úrovni velvyslance,” uvedl.

Ministerstvo nyní podle něj pracuje na oficiální odpovědi, ve které výtky odmítne. Francouzská ambasáda se k problematice vyjádřit odmítla.

V e-mailu zástupkyně velvyslanectví cituje poznámky francouzských společností. Českému úřadu vytýkají, že kvůli specifickým podmínkám soutěže nemohou být v tendru uznány reference ze zakázek realizovaných v USA a Kanadě. Rovněž jim vadí podmínka, aby účastník soutěže měl zkušenosti se zpoplatněním alespoň tisíce kilometrů silniční sítě.

Ministerstvo: Francouzi se mohou účastnit

Výtku k diskriminačním podmínkám pro francouzské společnosti ministerstvo odmítá s tím, že francouzské firmy se mohou tendru zúčastnit, pokud dodají systémy kompatibilní s jinými evropskými zařízeními.

„Požadavek na mikrovlnu a satelit vyplývá z předpisů EU pro interoperabilitu. Je tedy logické, že hledáme společnost, která s takovými systémy má zkušenosti, a ne někoho, kdo provozuje systémy založené na jiných, pro nás nevyužitelných technologiích,” řekl Neřold.

Zpoplatněno má být 2500 kilometrů

Podobnou odpověď úřad podle Neřolda zašle velvyslanectví i k druhému bodu, který se týká podmínky zpoplatněného tisíce kilometrů. Od začátku roku 2020, kdy má nový provozovatel systém plně převzít, má být v Česku zpoplatněno na 2500 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Úřad proto nároky obsažené v podmínkách soutěže považuje za oprávněné, dodal mluvčí.

Tendr na provoz mýtného systému po roce 2019 vypsalo ministerstvo dopravy v polovině června, do 24. srpna mají zájemci o účast lhůtu na poslání přihlášek.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků