Hlavní obsah

Česko v Evropě propadlo na žebříčku kupní síly, i kvůli intervenci ČNB

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V evropském žebříčku kupní síly obyvatelstva se Česko letos propadlo na 26. místo. Před ČR se dostaly například Litva a Estonsko, lépe je na tom i Slovensko. Loni bylo Česko na 24. místě, v roce 2010 na 23. pozici. Vyplývá to ze studie společnosti Incoma GfK Kupní síla v okresech a obcích ČR 2014.

Foto: Reuters

Kamión byl plný falešných padesátieurových bankovek. Ilustrační foto

Článek

Společnost srovnávala kupní sílu v celkem 42 zemích Evropy.

"Trend poklesu úrovně kupní síly českých domácností ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi, který započal v roce 2011, prohloubila i loňská intervence ČNB. Tu pocítili především ti, kteří rádi nakupují v zahraničí nebo více cestují, ale i ti, kteří prostě jen nakupují dovážené výrobky," uvedl Šimon Dvorský ze společnosti Incoma GfK.

V čele žebříčku je s velkým náskokem Lichtenštejnsko, následované Švýcarskem a Norskem. Polsko a Maďarsko jsou za Českou republikou. Žebříček uzavírají Albánie, Ukrajina a Moldávie.

Bohatne okolí Prahy

V rámci ČR jsou v úrovni kupní síly značné regionální rozdíly. Nejvyšší kupní sílu vykazuje Praha (index 130,1) a Středočeský kraj (106,4). Na opačném konci žebříčku jsou kraje Ústecký (89,0) a Moravskoslezský (89,8). Hodnota 100 procent představuje český průměr.

Náskok Prahy se podle studie ale postupně snižuje, naopak bohatne "prstenec" obcí v těsném okolí hlavního města. Jde hlavně o Roztoky, Úvaly, Černošice, Jesenici u Prahy, Čelákovice či Brandýs nad Labem-Starou Boleslav.

Naopak většina"chudších" sídel je situována v severněji položených oblastech státu.

Úroveň kupní síly na obyvatele v Evropě
Pořadí 2014ZeměIndex kupní síly
1.Lichtenštejnsko418,3
2.Švýcarsko283,4
3.Norsko233,1
EU-28117,6
Evropa100
23.Slovensko57,5
24.Litva56,4
25.Estonsko54,7
26.Česká republika53,4
27.Lotyšsko52,8
...
41.Ukrajina12,5
42.Moldávie10,1
zdroj: GfK

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám