Hlavní obsah

Česko se brání zákazu spalovacích motorů

Nové auto se spalovacím motorem si od roku 2035 lidé už nebudou moci koupit, schválil minulý týden Evropský parlament na návrh Evropské komise. Nyní o tom definitivně rozhodnou členské státy. Výhrady znějí z ČR, ale i Francie a Německa.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Česko se proti návrhu staví negativně a o termínu a podmínkách chce ještě jednat. „Chceme jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 procent,“ řekl minulý čtvrtek premiér Petr Fiala (ODS).

Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. „Musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa,“ dodal Fiala. Rozhodnutí o zákazu je podle premiéra špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci.

ČR není se svým stanoviskem osamocená. Proti návrhu se postavil například i německý ministr dopravy Volker Wissing s tím, že v sázce je obrovské množství pracovních míst. Záporně se vyjadřují také zástupci Francie. Záležitost mají projednat ministři životního prostředí členských zemí EU koncem června v Lucemburku.

Česko chce zmírnit zákaz nových aut na naftu a benzin po roce 2035

AutoMoto

Zákaz spalovacích motorů se podle návrhu má týkat nově vyrobených osobních aut a lehkých užitkových vozů. Ojetá motorová vozidla by si tedy lidé mohli kupovat i po roce 2035. Zpřísněná legislativa je součástí balíku klimatických opatření Fit for 55, který má vést k uhlíkové neutralitě EU v roce 2050.

Zpřísnit se mají i postupné cíle snižování emisí aut. V roce 2025 mají mít osobní vozy o 15 procent nižší emise CO2 než v roce 2021, do roku 2030 to má být o 55 procent méně. V roce 2035 by měly být emise nulové, přičemž dosavadní plány počítaly s redukcí CO2 do roku 2030 „jen“ o 37,5 procenta.

Aby bylo dost času

Podle Marka Vošáhlíka z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu bude Česko od července, kdy bude předsedat Radě EU, ladit pozice členských států v oblasti snižování emisí. Autoprůmysl by podle něj měl dostat možnost provést transformaci bez potíží.

Nařizují nám elektromobily, ale jak se budou nabíjet na sídlišti, tepal návrh poslanec ANO

Domácí

„Budeme usilovat o to, aby kompromis směřoval z hlediska ambicí emisních cílů a jejich náběhu k co nejracionálnější podobě, aby umožňoval automobilovému sektoru, ale i občanům se na elektromobilitu připravit,“ sdělil Právu Vošáhlík.

Firmy z automobilového průmyslu se podle něj na přechod k elektromobilitě již připravují. „České firmy se začaly přeorientovávat na výrobu elektromobilů a jejich komponent. Tuzemské automobilky musí plnit již stávající unijní emisní cíle CO2, navíc podstatnou část produkce vyvážejí do západní Evropy, kde je již poptávka po elektrických vozidlech vyšší než v ČR,“ podotkl mluvčí.

Dodal, že za první čtyři měsíce tohoto roku se v ČR vyrobilo téměř 37 tisíc osobních elektromobilů a plug-in hybridů a více než polovina z nich byla pouze bateriová. Podíl těchto vozů tak překonal hranici deseti procent. To je sice významný růst, přesto je to ale jen zlomek celku. Se zpřísňováním norem se však očekává, že prodeje e-aut významně porostou.

Evropský parlament schválil zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035

Evropa

Desítky tisíc dobíječek

František Jemelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy Právu řekl, že podle Národního akčního plánu čisté mobility by v Česku mělo být do roku 2030 instalováno mezi 19 a 35 tisíci dobíjecích stanic pro elektrovozy.

„V poslední době tempo výstavby dobíjecích stanic zrychluje. Za poslední dva roky se jejich počet téměř zdvojnásobil,“ uvedl.

Mezi lety 2022 a 2027 půjde na podporu dobíjecí infrastruktury šest miliard korun, včetně peněz z EU.

Reklama

Výběr článků

Načítám