Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Češi kupují stále více biopotravin

Spotřeba i obliba biopotravin v České republice trvale roste. Češi za ně předloni utratili celkem 2,55 miliardy korun, o 13,5 procenta více než v roce 2015, tedy v průměru 241 korun na osobu ročně. Vyplývá to ze zprávy o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2016, kterou vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Češi kupují stále více biopotravin

Trh s biopotravinami v Česku roste již šestý rok v řadě a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů dosáhl předloni 0,9 procenta. Nejvíce lidé nakupují v bio kvalitě mléko a mléčné výrobky (23 procent), ovoce a zeleninu včetně ovocných a zeleninových šťáv (21 procent) a také ostatní zpracované potraviny (33 procent), jako jsou koření, hořčice, zpracovaná káva nebo čaj či hotové pokrmy typu kojenecké a dětské výživy.

Téměř 44 procent všech biopotravin nakupují čeští zákazníci v obchodních řetězcích, 18 procent nakoupí v drogeriích a 14 procent v prodejnách zdravé výživy. Faremní a další přímý prodej má zhruba sedmiprocentní podíl, obdobný je i objem biopotravin prodaných přes e-shopy.

Šest stovek registrovaných výrobců biopotravin

Meziročně vzrostl objem biopotravin prodaných v gastronomických zařízeních a provozovnách veřejného stravování, a to ze 73 miliónů korun v roce 2015 na předloňských 87 miliónů Kč.

Na konci roku 2016 bylo v ČR 603 registrovaných výrobců biopotravin, resp. 635 výrobních provozoven, což oproti roku 2015 představuje navýšení o 11,3 procenta. Výrobci se nejčastěji zaměřovali na zpracování a konzervování masa a masných výrobků, ovoce a zeleniny a jiných potravinářských výrobků.

I když většina tuzemských výrobců biopotravin prodá své výrobky na českém trhu, roste i export. Čeští výrobci a obchodníci vyvezli v roce 2016 biopotraviny za 1,64 miliardy Kč, nejvíce do Německa a Rakouska.

Podpora státu

Ministerstvo zemědělství podporuje ekologické zemědělství a výrobu biopotravin řadou aktivit, mimo jiné tradiční propagační kampaní Září – měsíc biopotravin a ekologického zemědělství.

Přímá podpora je také realizována dotacemi na ekologicky obhospodařované plochy a bodovým zvýhodněním pro výrobce biopotravin v rámci Programu rozvoje venkova.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků