Hlavní obsah

Nejdelší civilní letadlo poprvé vzlétlo. Boeingu se to podařilo až napotřetí

V sobotu krátce po 19. hodině se uskutečnil první úspěšný zkušební let Boeingu 777X, který je dosud nejdelším letadlem pro osobní přepravu. Předchozí dva lety byly přitom zrušeny, odlepit od země se letounu podařilo až napotřetí. Sobotní start se obešel bez jakýchkoliv komplikací.

Nejdelší civilní letadlo poprvé vzlétlo. Boeingu se to podařilo až napotřetí

V pátek Boeing zkušební let odložil v důsledku špatného počasí. V sobotu však povětrnostní podmínky pilotům přály, a tak se mohli od země odlepit. Start byl naplánován na 19:00, už pár minut poté skutečně letoun vzlétl.

Ve vzduchu byl měl nejdelší civilní letoun strávit tři až pět hodin, teprve poté se vrátí na letiště u Seattlu.

Záznam: Sobotní test nového Boeingu 777X

Video: Boeing, Reuters

Za sledování letu Boeing vybírá vstupné ve výši 25 dolarů (zhruba 570 korun). V minulosti mohli diváci testovací lety sledovat zdarma. Boeingu se přitom v důsledku problémů s modelem 737 MAX ve třetím čtvrtletí čistý zisk propadl o polovinu na 1,17 miliardy dolarů (26,7 miliardy korun).

Boeing vůbec poprvé sáhl ke zpoplatnění sledování testovacího letu.

Pojme 414 cestujících

Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9.

První z nich pojme 365 cestujících, zatímco delší stroj až 414 cestujících. Společnost je chce začít dodávat příští rok, původně chtěla s komerčními dodávkami začít v polovině letošního roku.

Právě druhá verze v sobotu vzlétla.

Při délce trupu 76,9 metru jde o nejdelší letadlo na světě pro osobní přepravu. Vůbec nejdelším letadlem v historii je nicméně transportní strategický letoun Antonov An-225, jehož trup dosahuje délky 84 metrů.

Konkurenční Airbus A380 měří „jen” 73 metrů.

V září se trup roztrhl

Při pevnostním testu v září se trup stroje u limitní hodnoty zátěže zcela rozlomil.

Jakmile se dosáhlo mezní hodnoty, trup se roztrhl. Při dekompresi z něj následně vyletěly i dveře pro cestující a dopadly na podlahu testovací haly v Everettu. Dveře byly přitom vzdálené od první praskliny. Prototyp určený k lámacím zkouškám byl zcela zničen.

Nový Boeing 777X

Foto: boeing.com

Boeing se kromě toho potýká s problémy u řady 737 MAX, jejíž výrobu společnost od ledna zastavila. Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí tato letadla od loňského jara do vzduchu. Firmu Boeing tak po osmi letech v dodávkách předstihl její evropský konkurent Airbus.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků