Hlavní obsah
Střešní parkoviště Foto: Profimedia.cz

Aut v Evropě začne brzy ubývat, prodraží je technologie a regulace

Velikost evropského vozového parku dosáhne svého vrcholu okolo roku 2025, kdy bude v provozu 273 milionů aut. Poté začne jejich počet klesat kvůli většímu rozmachu sdílených a autonomních aut. V USA a v Číně ale počty aut dál porostou, uvádí studie poradenské firmy PwC Digital Auto Report.

Střešní parkoviště Foto: Profimedia.cz
Aut v Evropě začne brzy ubývat, prodraží je technologie a regulace

Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů, uvádí studie. V Evropě by tak mezi lety 2025 a 2030 mělo ze silnic podle odhadů zmizet asi 15 milionů vozů.

Studie předpovídá vývoj moderních trendů, které postupně zásadně promění jak automobilový průmysl, tak i samotný způsob individuální přepravy lidí.

„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší,“ uvedl expert na automobilový průmysl Pavel Štefek z PwC ČR.

Automobily do budoucna prodraží rozvoj nových technologií i regulace, do roku 2030 vzroste cena součástek potřebných k výrobě auta o 20 až 40 procent.

Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích – v Evropské unii, USA a Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády už tomu tak nebude a na čele bude Čína před USA a EU. Rozšíření vlastnictví aut v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému trendu jako v Evropské unii tam dojde až s určitým zpožděním.

 Počet automobilů v provozu (v milionech kusů)
Trh
 2018 2020 
2025 
 2030
Evropská unie   
 263269 273 258
USA  
 254260
 266  272
Čína  
 197227
 303  369
Zdroj: Studie PwC Digital Auto Report

Co se týče zmíněného zdražování aut, o zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacích motorů na elektromotory, ke kterému automobilky nutí regulace v oblasti snižování emisní.

Za dalším růstem cen budou stát prvky autonomního řízení a systémů, které technologie vozu spojí s jeho okolím i dalšími účastníky provozu.

Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ale k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu.

Podíl tradičních odvětví, tedy prodej nových a ojetých aut a prodej dílů se ale zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak na trhu poroste podíl nových hráčů, kteří se budou soustředit na poskytování kompletních služeb v oblasti osobní dopravy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků