Hlavní obsah

Aeru Vodochody loni stoupl čistý zisk na 264 miliónů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Odolena Voda
Aktualizováno

Společnost Aero Vodochody, největší tuzemský výrobce letecké techniky, loni vykázala čistý zisk ve výši 264 miliónů korun, což je v porovnání s rokem 2011 nárůst o 89 miliónů korun. Tržby firmě meziročně stouply z 2,2 miliardy na tři miliardy korun.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Letoun L-159 Alca, který Aero Vodochody vyrábí.

Článek

Firma kvůli dostatečnému počtu zakázek a široké nabídce výrobních programů předpokládá, že letošní zisk vzroste o polovinu a tržby o jednu miliardu korun, uvedl prezident společnosti Ladislav Šimek. Podle něj firma poroste jak z hlediska tržeb, tak z hlediska počtu pracovníků minimálně pět dalších let poměrně strmým způsobem.

Mezi pilotní programy patří unikátní výroba vrtulníků S-67D, které český výrobce pro americkou společnost Sikorski připravuje v podstatě celé. Američané do nich musí instalovat dynamické části, jako je motor, převodovky a rotor podle potřeb zákazníků. Sériově firma podle Šimka vyrábí mimo jiné střední část křídla pro letouny Alenia C-27 J Spartan, kokpity pro legendární vojenský vrtulník UH-60M Blackhawk, dveře pro civilní letadla Embraer 170 a 190 nebo kity náběžných hran křídel a lemovací vzpěry na podvozky pro airbusy.

Vývoj součástí letadel

Aero se také více zaměřuje na vývoj součástí letadel. Pro kanadský Bombardier a brazilský Embraer připravuje náběžné hrany křídla. „Je to přední část křídel, která je kritická pro aerodynamické vlastnosti celého letadla,“ podotkl Šimek. Pro kanadského výrobce, který chce konkurovat značkám Boeing a Airbus, už Aero ukončilo výrobu prototypů. Nyní se zahajují sériové dodávky a podle Šimka by letos mělo letadlo poprvé vzlétnout.

Pro brazilskou firmu se připravuje součást křídel pro vojenské dopravní letadlo KC-390 s nosností 23 tun, které je přímým konkurentem letounů Lockheed C-130 Herkules. Aero nyní dokončuje design a letos by chtělo zahájit výrobu prvního prototypu. Do tohoto letounu bude česká společnost dodávat také dveře, nákladní rampy nebo zadní část trupu.

Opravy cizím státům

Jak dále uvedl Šimek, Aero uzavřelo s Tuniskem kontrakt na generální opravu šesti letounů L-59. Dalšímu státu opraví 17 letadel L-39. Oba stroje pocházejí z dílen Aera a už se nevyrábějí.

„Jsou to významné zakázky a skutečně velké kontrakty,“ uvedl Šimek. Stát, kterému firma opraví letadla L-39, nechtěl jmenovat, protože ještě kontrakt prochází notifikací.

V současné době v Aeru pracuje kolem 1500 zaměstnanců. Letos by chtěla firma podle Šimka přijmout dalších 100 zaměstnanců, kteří se budou především zabývat vývojem.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám