Na dotaz, kdy se tedy Oakfield ujme v Aeru svých vlastnických práv, Tlustý odpověděl: "To nelze v této chvíli časově definovat. Pro převzetí jsou stanoveny věcné podmínky, a bude záležet na Oakfieldu, kdy je dokáže splnit." Premiér Mirek Topolánek (ODS) Právu potvrdil, že středeční doporučení vlády prodat Aero Oakfieldu, a tedy skupině Penta, bylo jednomyslné.

"Diskutovali jsme o Aeru opakovaně a pro nakonec hlasovali všichni ministři. Přijali jsme řešení, které zamezuje konkurzu. Respektovali jsme tak rozhodnutí minulé vlády, i kritéria, jež stanovila pro výběrové řízení," uvedl Topolánek.

Zachránit leteckou výrobu

Pro Aero Vodochody je vstup nového vlastníka životní nutností. "Přestože se o prodeji našeho podniku mluvilo zejména v kontextu s rozvojem továrního letiště, věříme, že úspěšně dokončená privatizace bude znamenat pokračování vývoje a výroby letecké techniky v ČR. Dostaneme tím šanci udržet se mezi zeměmi, které zvládly tyto vyspělé technologie," řekl už dříve Právu mluvčí Aera Vítězslav Kulich.

Přes úsporná opatření a rozvoj dopňkových aktivit vykázalo Aero za loňský rok ztrátu 1,377 miliardy korun při tržbách ve výši 2,415 miliardy Kč. Ty byly nejnižší od roku 1999. Aero se navíc v době, kdy ho vlastnil americký Boeing, nesmírně zadlužilo.

K 31. prosinci 2005 činily jeho závazky vůči České konsolidační agentuře (ČKA) 10,265 miliardy korun. Předmětem prodeje Aera je proto nejen téměř stoprocentní majetková účast ČKA v podniku, ale i dvě její pohledávky ve výši 10,3 mld. korun. Lhůtu splátek pohledávek Paroubkova vláda odložila téměř o rok na 31. prosince 2007.

Penta chce Aero restrukturalizovat a navýšit jeho základní kapitál o zhruba osm miliard korun. "To umožní uskutečnit další kroky zaměřené na obchod, marketing a provoz," sdělil spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Plán restrukturalizace Aera, který Penta připravila, má tři priority. Vývoj a výrobu letadel a leteckých komponentů v rámci kooperačních projektů, přeměnu továrního letiště v mezinárodní a spolupráci s armádou, jíž Aero dodalo 72 letounů L-159. Penta ale nevylučuje, že výrobu bitevníků L-159 ukončí.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) se obává, že skutečnou prioritou Penty i ostatních účastníků soutěže bylo získat letiště, a ne rozvíjet výrobu. [celá zpráva] Na dotaz Práva, proč tedy nenavrhl zrušení výběrového řízení, Říman před jednáním vlády odpověděl: "Tato vláda má jen dvě možnosti. Buď dokončit to, co rozjela vláda předchozí, nebo soutěž zrušit, což by teď nebylo rozumné."

Cílem prý není konkurovat Ruzyni

Paroubkova vláda privatizaci Aera letos v březnu na tři měsíce pozastavila. Důvodem byly právě pochybnosti, zda by přeměna vodochodského továrního letiště na mezinárodní aeroport, s níž počítali uchazeči, neměla dopad na rozvoj Ruzyně. Analýza ale prokázala, že obě letiště se mohou doplňovat. [celá zpráva]

Penta tvrdí, že z Vodochod chce vybudovat jen doplňkové letiště pro Ruzyni. "Naším cílem není jí konkurovat, ale svými aktivitami pražskému letišti odlehčit od méně výnosných letů. Budeme se orientovat takřka výlučně na služby pro nízkonákladové a charterové přepravce," ujistil Dospiva.

Penta také slibuje vyjít státu vstříc při prodeji pozemků, které tato finanční skupina vlastní v okolí Ruzyně. Bez nich by totiž Letiště Praha nemohlo vybudovat další odletovou a příletovou dráhu, která má začít sloužit už v roce 2009.