Některé tradiční české značky ani po letech nevymizely z paměti Čechů a řada z nich nyní zažívá slavný návrat. Podle obchodníků jim pomáhá nejen nostalgie, ale i přesycenost lidí současnou nabídkou a určité zklamání z kvality mnoha zahraničních výrobků.

Například tuzemské mýdlo s jelenem, které už před sto padesát let lidé používali pro ruční praní a předpírání prádla, se nyní zhruba po roce vrací v novém složení i balení na pulty obchodů. Podle Marie Logrové ze společnosti Setuza byla výroba mýdla před rokem ukončena kvůli nedostatku prostředků na nákup potřebných ekologických technologií. Zájem spotřebitelů ale přiměl firmu výrobu Jelena obnovit.

Další ohlášený velký návrat potěšil motoristy. Legendární motocykl "Pařez" se totiž vrátí na české silnice. Již v srpnu si Češi budou moci v obchodech opět koupit Jawu 555 Pionýr. Pro opavskou společnost Motoscoot začala malou retromotorku vyrábět čínská firma TMEC. První kontejnery s pionýry by měly vyplout z čínského přístavu v těchto dnech.

Ale i další české firmy slaví úspěch. "Pomáhá nám i deziluze z kvality zahraničního zboží a současný vzestup vícero tradičních českých značek," říká obchodní ředitel výrobce hodinek Prim Jan Prokop.

Boj s asijskou konkurencí

Prim se rozhodl vymezit vůči levné a přitom méně kvalitní asijské konkurenci a vyrábí teď drahé luxusní hodinky na míru. S firmami, které mají své továrny v Asii, se musí vypořádat ale i domácí výrobci obuvi a oblečení. Skutečská Botana přestala na konci 90. let vyrábět pro zahraniční, většinou konkurenční firmy a postupně oživila značku Botas v zimních i letních kolekcích bot.

"Výrazný růst obratu v desítkách procent v současnosti zaznamenáme zejména v kategoriích lyžařských běžeckých bot a letní obuvi," pochvaluje si generální ředitel firmy Petr Lajžner. Daří se však i zlínské Moledě, která modernizovala obuv značky Prestige a loni zvýšila výrobu.

Když je domácí trh těsný, je zapotřebí se poohlédnout venku. Největší český výrobce oděvů OP Prostějov proto chystá velkou expanzi do světa. Zejména díky zakázkové výrobě pánských obleků pro zahraniční zákazníky přitom již dnes patří objemem výroby mezi pět největších oděvních firem v Evropě. Společnost nyní rozjíždí i zakázkovou výrobu dámské módy a do konce roku otevře salony v Německu, Francii a Nizozemsku. Vedení podniku věří, že rozšířením výroby se firma stane na evropském trhu jedničkou.

Nezáleží na odvětví

I v jiných odvětvích se známé české značky prosazují. Úspěšně si na evropských trzích vedou třeba i legendární elektrické trouby remosky. Už několik let na domácím trhu i v zahraničí zažívá impozantní návrat limonáda Kofola.

Brněnský Zetor musel na přelomu století dokonce na 19 měsíců zastavit výrobu. Dnes už však každým měsícem zvyšuje tržby a například v Polsku, které je třeba i pro Kofolu klíčovým trhem, je Zetor nejprodávanější značkou traktorů. S přehledem válcuje renomované světové výrobce, jako jsou John Deer, New Holland, Same nebo Deutz.

Úspěchy sbírá ale i kopřivnická automobilka Tatra. Ta prodala od ledna do dubna letošního roku 380 vozů, tedy více než pětkrát tolik než ve stejném období loni. Nejvíc jich odebrala česká armáda a stavební a dopravní firmy.

Výrobce dek a přikrývek značky Larisa se snažil několik let bojovat se silnou konkurencí levného zboží z Asie, ale nakonec se ocitl v konkurzu. Deky této značky ale budou dál na trhu, protože výrobu převzal turnovský podnik Fabona.

Za zmínku stojí ale třeba i známka, na jejímž pozadí je vidět město Třeboň a rybník Svět, v popředí statný šupináč, hledající na dně potravu, síť, loďka, státní znak a nápis "Kapr z Třeboně je chloubou kuchyně". Třeboňský kapr patří mezi nejúspěšnější položky českého vývozu. Větší váhu než doma má paradoxně i nevelký propletený trojúhelníček s číslicí 1828, označující rok vzniku vítkovických železáren.