"Především požadujeme zrušit páteční zákaz jízd kamiónů mezi 17 a 21 hodinou a víkendové jízdy vrátit do podoby, jakou měly před 1. červencem. Tehdy byl zákaz v neděli od 00 do 22 hodin a o letních prázdninách i v sobotu od 7 do 20 hodin." řekl novinářům generální tajemník Česmadu Bohemia Martin Špryňar.

Aby se nenarušovala plynulost zásobování, jsou dopravní společnosti nuceny dohánět výpadky způsobené pátečním zákazem jízd nasazením zvýšeného počtu nákladních vozů v době, kdy jezdit mohou. Podle Špryňara tak novela přinesla více problémů než užitku.

Málo parkovacích míst

Zastavením nákladní dopravy v pátek mezi 17 a 21 hodinou chtěli zákonodárci uvolnit silnice převážně pro řidiče osobních automobilů, kteří před víkendem cestují z měst na venkov. Bohužel však nikdo neřešil, aby takové množství kamiónů mělo v pátek odpoledne kde zaparkovat.

"Sliby ministra dopravy Milana Šimonovského, že se na dálnicích i silnicích první třídy podstatně rozšíří počet odpočivadel pro nákladní vozidla, zůstaly převážně jen na papíře. Vzniklo minimum nových parkovacích míst. Na nejvíce zatíženém tahu mezi Rozvadovem a Břeclaví jich chybí 1500 až 2000," informoval Špryňar.

Například na dálnici D1 (Praha-Brno) je intenzita dopravy při výjezdu z hlavního města až 500 kamiónů za hodinu. Kvůli povinným přestávkám v jízdě a pátečnímu zákazu jízd parkují kamióny kde se dá a parkoviště u čerpacích stanic se stávají pro ostatní motoristy takřka neprůjezdné.

"Za této zoufalé situace doporučujeme řidičům kamiónů, aby odmítali zaplatit blokovou pokutu za špatné parkování a dali přednost správnímu řízení, v němž jim Česmad poskytne právní pomoc," prohlásil Špryňar.