K dosud avizovaným třem tisícům pracovních míst, které má v Nošovicích vytvořit automobilka do roku 2010, jich díky těmto dvěma investorům přibude další téměř tisícovka. Právu to řekl dobře informovaný zdroj s tím, že oba dodavatelé automobilky  by měly své vlastní výrobní haly postavit v areálu v Nošovicích a půjde o investice nejméně ve stokách miliónů korun.

"Firma Mobis bude v Nošovicích vyrábět převodovky," řekl na dotaz Práva na pondělní tiskové konferenci náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil (ODS). Šéf kanceláře hejtmana Petr Vaněk, který byl minulý týden přítomen podpisu investiční smlouvy v Soulu, upřesnil, že Mobis plánuje vyrábět v Nošovicích až 600 tisíc převodovek ročně, z toho polovinu pro Hyundai a druhou polovinu pro automobilku KIA Motors ve slovenské Žilině.

Další dodavatel, který má přijít do nošovické průmyslové zóny, firma Hysco, tam bude podle zdroje Práva tvarovat části karoserie z válcované oceli.

Výše investic těchto dvou dodavatelů automobilky, jak Právu řekl Hanuš Krejčí z agentury CzechInvest, zatím nejsou upřesněny. "To se ještě řeší. Očekáváme, že v nejbližších měsících požádají o investiční pobídky," uvedl.

Vyšetřování šéfa prý nemá na investici dopad

Podle představitelů Moravskoslezského kraje vyšetřování šéfa firmy Čonga Mong-kua kvůli korupční aféře nebude mít dopad na investici v Nošovicích. "Byli jsme ujištěni, že aktivity týkající se Nošovic tím nejsou absolutně nijak dotčeny. Místopředseda představenstva HMC nás při podpisu smlouvy ubezpečil, že všechny termíny platí, že jejich zájem je nejpozději na podzim zahájit výstavbu," řekl před novináři hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský (ODS), který v Soulu investiční smlouvu s HMC podepsal za Moravskoslezský kraj.

Jak dále řekl, společnost HMC nemá zájem na oddalování své investice do Nošovic, protože by jí tak vznikly značné ztráty. "Do výzkumu a vývoje nového modelu Hyundai investovala miliardy dolarů. Každý měsíc odložené výroby by jim při předpokládané měsíční výrobě 25 tisíc aut v tržbách vznikala ztráta 15 až 25 miliard korun," upřesnil Vaněk. Podle Drobila by další ztráty vznikaly opožděním dodávek převodovek do automobilky KIA v Žilině.

Během závěrečné oficiální večeře v Soulu bylo české straně představeno vrcholové vedení nošovické továrny, včetně ředitele Eok-Jo Kima, který dosud zastával funkci ředitele pro výrobu v celém konsorciu Hyundai, řekl Tošenovský. Manažeři budoucí nošovické továrny mají přijet do ČR počátkem června.

Drobil očekává, že Hyundai v těchto dnech požádá o stavební povolení na skrývku ornice v průmyslové zóně a následně pak také o zahájení stavebního řízení, které je potřebné pro vydání stavebního povolení k výstavbě výrobních hal.

Hyundai zpočátku počítá v Nošovicích s investicí 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkově až se sumou přes jednu miliardu eur. Automobilka v Nošovicích bude při plné kapacitě vyrábět až 300 tisíc osobních aut ročně a 600 tisíc převodovek. Podle Tošenovského se bude v Nošovicích vyrábět zcela nový vůz vyšší střední třídy, který Hyundai vyvinula jako svůj hlavní model pro evropský trh. "Představen bude v příštím nebo v dalším roce na ženevském autosalonu," dodal.