Hlavní obsah

Policie začala vyšetřovat nákup pendolin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Nákupem rychlovlaků pendolino se už začala zabývat policie. Zjišťuje, zda nebyl spáchán trestný čin porušování povinnosti při správě cizího majetku, a navíc také porušování závazných pravidel hospodářského styku.

Článek

Podnět k prošetření nákupu podalo samo vedení Českých drah (ČD), které z nevýhodných podmínek smlouvy podezřívá své předchůdce. Vyšetřování policie je ale vedeno proti neznámému pachateli. 

České dráhy si nechaly zpracovat několik nezávislých auditů a z nich vyplývá, že byly uzavřeny tehdejšími generálními řediteli nevýhodné smlouvy, například byly zbytečně pořízeny náhradí díly, které ČD nemohou využít.

"Nikdo zatím nebyl obviněn," řekl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Firma za sedm souprav zaplatila 4,3 miliardy korun. Nákup začal být podezřelý poté, co se ukázalo, že vlaky jsou poruchové. Hned po zahájení provozu je výrobce, firma Alstom, musel opravit. Kvůli softwarové chybě se vlaky v polovině trasy zastavovaly.

Nynější šetření ale s těmito poruchami nesouvisí. Týká se například toho, že dráhy objednaly drahé doplňky do vlaku ještě před dodáním samotných souprav. Doplňkům tak vypršela záruční doba dříve, než je vůbec někdo začal používat.

"Toto vyšetřování nikterak nesouvisí ani neovlivňuje stávající provoz vlaku Pendolino. Ten je od počátku února vysoce úspěšný a zcela spolehlivý. Na trase Praha - Ostrava díky němu vzrostl počet cestujících až o 30 procent," uvedl k vyšetřování mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Bývalé vedení: ČD mohly od smlouvy odstoupit

Nákupní smlouvu podepsal v roce 1995 někdejší ředitel ČD Rudolf Mládek, pod následnými dodatky jsou podpisy jeho nástupců Vladimíra Sosny a Dalibora Zeleného. Smlouvu o nákupu náhradních dílů pak podepsal v roce 2002 náměstek ředitele Ivo Malina.

Lidé z bývalého vedení drah se proti nařčením brání. Podle Zeleného může vyšetřování zjistit, proč součané vedení od smluv neodstoupilo, když byly tak nevýhodné, jak tvrdí. Podle mluvčího ČD ale bylo pro dráhy výhodné rychlovlaky převzít, provozovat a za zpoždění naúčtovat výrobci penále.

V případě trestního stíhání konkrétního člověka by mohl u soudu skončit s trestem až dvou let vězení, zákazem činnosti či peněžitou pokutou.

Reklama

Související témata:

Související články

Jedno z pendolin opět stojí

Ačkoliv České dráhy tvrdily, že všechna pendolina, která používají, už jsou v provozu, v pondělí jeden spoj opět zrušily. Zařízení na jedné soupravě...

Pendolino opět nedojelo do cíle

Rychlovlak pendolino ve středu opět nedojel do svého cíle. České dráhy tak už poněkolikáté musely zajistit cestujícím náhradní spoj z Prahy do Ostravy. Jejich...

Výběr článků

Načítám