"Jedná se o pozitivní motivaci. Investor (Hyundai) není zavázán k investici v nějakém dolním limitu, ale v podstatě investiční pobídky ho motivují, aby investoval co nejvíce. Rámec se pohybuje zhruba od 600 miliónů eur do 1,1 miliardy eur," řekl v pátek Hanuš Krejčí z agentury CzechInvest. Dodal, že investice Hyundai se proto s největší pravděpodobností bude pohybovat kolem 30 miliard korun, které odpovídají plánované výrobě 300 000 automobilů ročně.

Nižší výrobní kapacita než 300 000 vozů by podle náměstka ministra průmyslu Roberta Szurmana byla pro Hyundai ztrátová. "Pokud by Hyundai nebyla natolik úspěšná, aby najela na plný výkon 300 000 automobilů ročně a vykazovala pouze třetinovou produkci, ve které se ve smlouvě zavázala, je to pro ni riziko ztráty dvou třetin z celkové investice, tedy asi 16 miliard korun," uvedl. Český stát by naopak přišel o dvě třetiny ze dvou miliard korun, které vložil do průmyslové zóny v Nošovicích.

TPCA se ve smlouvě  k počtu pracovníků nezavázala vůbec

Podle Szurmana je také smlouva s Hyundai pro český stát výhodnější, než tomu bylo u kolínské automobilky TPCA. Závazek zaměstnat určitý počet lidí totiž podle něj nebývá u velkých investic pravidlem. "TPCA se ve smlouvě tehdy nezavazovala k žádnému přímému počtu vytvořených pracovních, připustila pouze odhad 1500 až 2000 pracovníků. V současné době továrna TPCA zaměstnává přes 3300 lidí," řekl v pátek Szurman.

"Projekt Hyundai by měl v konečné fázi vytvořit 3000 až 3500 přímých a 7000 až 9000 nepřímých pracovních míst u dodavatelů zboží a služeb. HDP by měl v souvislosti s tímto projektem vzrůst až o 2,5 procenta a vzhledem k předpokládanému vývozu produkce do zahraničí projekt přispěje k pozitivnímu saldu zahraničního obchodu řádově ve výši 50 miliard korun ročně," podotkl Szurman.

Nová továrna Hyundai má v Nošovicích zahájit provoz v roce 2008. Výstavbu prvních továrních objektů chtějí Jihokorejci v Nošovicích zahájit letos v září. Továrna bude nabírat zaměstnance postupně a plánovaných 3000 pracovníků by měla zaměstnat až na přelomu let 2009 a 2010. [celá zpráva]