Přitom ještě před měsícem to vypadalo, že českým firmám tento několikamiliardový obchod kvůli vzájemným sporům proklouzne mezi prsty. O dodávku má totiž zájem nejen výrobce Aero, ale i Letecké opravny Malešice (LOM). Nyní to však vypadá, že se státní podniky dohodnou a z české strany nebude obchodu nic bránit.

"Přijel velvyslanec a s ním zástupci klíčových výborů parlamentu Nigerijské federativní republiky a projevili zájem o L-39, L-159 a také o Ae-270," řekl Právu mluvčí Aera Vítězslav Kulich.

Dodal, že součástí prohlídky byl provoz simulátoru a letová ukázka L-159. Nigérie donedávna provozovala 24 letounů L-39. Podle zasvěcených zdrojů je obchod na dobré cestě.

Dohoda je možná?

Na konkurenční spor mezi státními podniky nedávno upozornil ministr zahraničí Cyril Svoboda po návratu ze státní návštěvy Nigérie. Uvedl tehdy, že Nigerijci mají zájem, ale nevědí, s kterou firmou mají jednat, protože obě se předhánějí v nabídkách. Navíc opravit albatrosy dokážou i Ukrajinci a Bělorusové.

Do sporu se zapojil i premiér Jiří Paroubek a nechal vypracovat od ministra průmyslu materiál, který by měl vládě navrhovat smír mezi podniky. Ten je již v dohledu. Podle informací Práva Aero počítá s tím, že LOM by s nimi spolupracoval na opravě albatrosů jako subdodavatel. Ředitel opraven Lubomír Němejc Právu vzkázal: "Z naší strany zatím nebyla uzavřena možnost dohody s Aerem."

Na své by si mohl přijít i další z českých podniků Škodaexport, který by měl pomoci v případě vývozu L-159.

"Pokud by se jednalo o dodání L-159, tak by šlo o armádní letouny," poznamenal mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Armáda si od Aera pořídila 72 letounů za 50 miliard korun, nyní jich provozuje 24 a zbytek zakonzervovala a snaží se je prodat.

Po návštěvě ministra zahraničí se objevily informace, že Nigerijci by chtěli opravy a případně i letouny získat co nejlevněji, popřípadě zdarma. Podle zdroje z Aera zbrojovka v žádném případě nepočítá, že by L-39 opravovala pod cenou, natož zdarma.