Hejtmanův náměstek pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil uvedl, že kraj nyní finišuje s přípravami zóny. "Od května zhruba do září by měly běžet přípravné stavební práce - skrývka ornice a stavba technických přípojek. Poté by mohla začít samotná stavba," řekl Drobil.

Automobilka v pondělí oznámila, že definitivně postaví svůj závod v Nošovicích. [celá zpráva]

Samotná výstavba továrny spolkne 20 procent z celkových nákladů investice, uvádí ekonomové Petr Zahradník a Jan Jedlička ve své ekonomické analýze investice Hyundai pro CzechInvest. Dále ekonomové uvádějí, že v továrně začne zřejmě pozvolný náběh výroby. Nejdříve začne pracovat jedna směna, potom dvě a nakonec by továrna měla naběhnout na plný třísměnný provoz.

Ekonomové Zahradník a Jedlička ve své zprávě zmiňují možná rizika investice automobilky Hyundai, k nimž patří přílišná orientace ČR na automobilový průmysl, na druhou stranu ale podle nich nebudou všechny automobilky, které v ČR působí, čelit případné recesi a poklesu poptávky, ve stejnou dobu. Další hrozbu vidí ekonomové v expanzi automobilek z Číny a Indie.

Podle ekonomů Zahradníka a Jedličky by automobilka měla vyrábět vozy s průměrnou hodnotou 500 000 korun, 90 procent vozů by přitom mělo jít na vývoz. Viceprezident Hyundai Kim In-so v pondělí nesdělil, jaké automobily bude Hyundai v Nošovicích produkovat, komentovat to nechtěl ani ministr průmyslu Milan Urban. Pravděpodobně však půjde o sportovně užitkové vůzy a o sportovní modely nižší střední třídy.

V továrně budou pracovat i Poláci a Slováci

Odborníci z Moravskoslezského kraje očekávají od vstupu korejského investora výrazné zlepšení dopravní infrastruktury, rozvoj školství, posun ve vědě a výzkumu a naplnění slibu vlády, že převážnou část služeb budou dodávat firmy v regionu.

Továrna Hyundai by měla zahájit provoz v roce 2008 a přímo zaměstná zhruba tři tisíce lidí, dalších až 13 000 lidí najde práci u dodavatelských firem a ve službách. Podle mluvčí ostravského pracovního úřadu Svatavy Baďurové nelze vyloučit, že v Hyundai nebo v dodavatelských firmách mohou pracovat dělníci například ze Slovenska nebo Polska.

Moravskoslezský kraj je mírou nezaměstnanosti, která ke konci minulého roku činila 14,2 procenta, druhým nejproblémovějším regionem v zemi. Pokud budou pracovní místa v souvislosti s Hyundai obsazována především v tomto regionu, měl by se podle odborníků snížit počet lidí bez práce na 12,5 procenta. V ČR je míra nezaměstnanosti okolo devíti procent.

Hutní firmy se chystají dodávat firmě své výrobky

Severomoravské hutní firmy vstup automobilky vítají. "Jsme připraveni zúčastnit se v době uvedení do provozu této firmy výběrových řízení na dodávky za studena válcovaných ocelových pásů," uvedl šéf firmy Nová huť Ladislav Král. Dodávat svou produkci Hyundai se chystá také další firma ze skupiny Mittal - karvinský výrobce trubek Jäkl Karviná, která už dodává automobilové trubky pro TPCA.

Začne se stavět obchvat i dálnice

V návaznosti na korejskou investici se v budoucnu zlepší i dopravní dostupnost regionu. Podle ministra průmyslu Milana Urbana se v první etapě jedná o dobudování obchvatu kolem Jablunkova a Českého Těšína, což by mělo být hotovo v polovině roku 2008. Cena tohoto obchvatu dosáhne přibližně tří miliardy korun, dodal Urban s tím, že by stavba vznikla i bez příchodu společnosti Huyndai.

V další fázi by mohla vzniknout dálnice na Slovensko, která se napojí na současnou čtyřproudou silnici. "Toto rozhodnutí je vázáno na rozhodnutí slovenské strany, kde musí být závazek, že dálnice bude pokračovat až do Žiliny. Musí to být v rozpočtových plánech Slovenské republiky," řekl Urban. "Je nezbytně nutné, aby byl tento čtyřpruh někdy kolem roku 2010 vyřešen," podotkl Tošenovský. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové již o propojení zóny s Žilinou jednal český a slovenský ministr dopravy letos v únoru. Na stavbu chtějí obě země využít prostředky EU.

Výroba aut v zemích EU v roce 2004
Země Počet vyrobených vozů Počet vyrobených vozů na 1000 obyvatel
Slovensko (odhad pro rok 2009) 820 000 152
Slovensko 223 542 42
ČR (odhad pro rok 2009) 1 060 000 104
ČR 443 065 43
Belgie 857 119 82
Německo 5 192101 63
Slovinsko 116 609 60
Španělsko 2 402 103 55
Francie 3 227 416 52
Švédsko 290 383 32
Velká Británie 1 646 881 28
Rakousko 227 244 28
Itálie 833 578 15
Portugalsko 150 781 14
Polsko 515 779 14
Maďarsko 118 590 12
Nizozemsko 187 611 12
Finsko 10 051 0,2
zdroj: CzechInvest