Nejrychleji rostly tržby za textil a obuv, nárůst zaznamenal i zásilkový obchod. Naopak klesl prodej farmaceutického zboží a kosmetiky. "Povánoční výprodeje výrazně zvedly zájem nakupujících," řekl Právu analytik HVB Bank Pavel Sobíšek. "Lidé přesunují vánoční nákupy oblečení až na období slev, kdy je to pro ně výhodnější," uvedl analytik České spořitelny David Navrátil.

Sezónní výprodeje hodnotu tržeb zvyšují i při nižších cenách zboží, připomněl analytik Next Finance Vladimír Pikora. "Prodejci si tak na sebe ušili bič, když spotřebitelé odkládají nakupování před Vánoci a spoléhají, že se po svátcích dočkají často i polovičních cen," dodal. K náladě nakupovat rukavice, čepice a teplé bundy podle Navrátila přispěly také lednové extrémně nízké teploty.

Dařilo se velkým firmám

Nejvíc rostly tržby velkých firem se 100 a více zaměstnanci. Naopak malým prodejnám do 19 zaměstnanců tržby klesaly. "Nákupní mánie se týkala hlavně supermarketů a hypermarketů. U malých obchůdků šly prodeje nepatrně dolů," řekl Právu analytik Citibank Miroslav Plojhar s tím, že ve velkých obchodech rostly prodeje téměř o 12 procent. "Opět se ukazuje, že velcí prodejci drtí malé," poznamenal Pikora.

Ceny zboží v obchodech klesly meziročně o 1,1 procenta. Ceny nejvíc klesaly v prodejnách textilu a obuvi. Z výsledků je patrné, že akční prodeje nejen že nominální hodnotu tržeb nesnižují, ale naopak významně podporují její růst, uvedl Český statistický úřad.

V maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly tržby meziročně o 6,4 procenta. V samotném motoristickém odvětví vzrostly sezónně neočištěné tržby o 5,7 procenta. Na tomto růstu se podílely hlavně vyšší tržby za prodej a opravy aut i tržby za prodej pohonných hmot.