Hlavní obsah

Delta Air Lines se snaží vybřednout z krize

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americká letecká společnost Delta Air Lines prochází zásadní přeměnou, která má ozdravit její hospodaření. Kvůli obrovskému zadlužení, jež dosáhlo 21 miliard dolarů, požádala letos v září o ochranu před věřiteli a ocitla se v bankrotovém režimu.

Článek

"Původně jsme předpokládali, že budeme muset ročně uspořit pět miliard dolarů. Vysoké ceny paliva nás však nutí dále prohloubit transformační proces. Celkem tak ročně budeme náklady snižovat o osm miliard dolarů," řekl Právu viceprezident pro mezinárodní vztahy a aliance Delty Air Lines Jorge L. Fernandez.

Zhruba třetinou se na zmíněných úsporách podílí jednání s věřiteli a přehodnocení leasingových smluv. Jedna miliarda dolarů se ročně uspoří na mzdových nákladech snižováním počtu zaměstnanců, jichž Delta koncem třetího čtvrtletí měla 52 tisíc. Zbývající část úspor pak připadá na restrukturalizaci sítě a letadlového parku.

Ještě v září vlastnila Delta 535 letadel, nyní se jejich počet snížil na 472. "Prodejem starších už nevyhovujících strojů naše flotila zeštíhlí asi o sto letadel. Na vnitrostátních linkách, kde je obrovská konkurence a doprava ztrátová, nahrazujeme širokotrupá velkokapacitní letadla menšími typy. Třicet velkých strojů jsme tak mohli přemístit na transatlantické linky," informoval Fernandez.

Kdy Delta požádá o odchod z režimu soudní ochrany, si Fernandez netroufá odhadnout. "Nechceme opakovat chyby jiných aerolinek, které se rovněž ocitly v bankrotovém režimu. US Airways z něj vyšly po pouhém roce, což byla příliš krátká doba na potřebné změny, a spadly do něj znovu. Naopak United Airlines jsou v bankrotovém režimu už tři roky, tedy příliš dlouho," prohlásil.

Do nových destinací

Počet letů Delty v USA se snížil o 17 procent, a naopak téměř o celou čtvrtinu vzrostla kapacita dálkové flotily. V roce 2006 se tak chce Delta stát světovou jedničkou v letech přes Atlantik a pokračovat v expanzi do Jižní Ameriky a Karibiku.

"Při leteckém spojení mezi USA a Evropou, zajišťujeme 36 letů denně do 23 měst ve 13 zemích. Po otevření nových pravidelných linek z Atlanty do Düsseldorfu, Kodaně, Tel Avivu, Edinburgu a Manchesteru, a z New Yorku do Budapešti a Kyjeva budeme mít do léta 2006 už přes 50 letů denně do 29 evropských destinací," vyčíslil viceprezident.

Přes vážné potíže zůstává Delta Air Lines jedním z největších světových leteckých dopravců s ročními tržbami 15 miliard dolarů a 110 milióny cestujících. Celkem nabízí lety do více než 500 míst v 88 zemích. Delta je zakládajícím členem aliance SkyTeam, a aliančním partnerem Českých aerolinií. Ty jako jediné provozují v současné době přímé lety z pražské Ruzyně do New Yorku. Cestující ČSA pak do 22 měst USA rozvážejí právě letadla Delty.

Reklama

Výběr článků

Načítám