Zvrátit vývoj bude těžké, shodují se zástupci firem. Pomoci by jim mohlo například budování kamenných obchodů a nastupující digitalizace.

Mluvčí společnosti WS International Petra Bezoušková odhadla, že tržby firmy za teleshoppingové aktivity za letošní rok poklesnou ve srovnání s loňskem o 35 procent. "Zaznamenali jsme velký pokles tržeb, vracení výrobků, od té doby to stále ještě trvá," řekla Bezoušková s tím, že velký a negativní vliv měla mediální prezentace kontrol ČOI.

Většina závadných výrobků podle ní pocházela z dílny jediné firmy. Lidé si však budou stále pamatovat palcové titulky "teleshoppingové výrobky jsou životu nebezpečné", i když se to podle ní většiny firem na trhu netýkalo.

Může za to ztrátra důvěry

Podle předsedy představenstva a ředitele akciové společnosti Tena Jiřího Hegera je letošní rok za 14 let, co firma působí na českém trhu, zatím určitě nejhorší. Teleshopping je přitom podle jeho slov "dobrá služba, využívaná po celém světě".

Příčin poklesu je podle Hegera několik, ale ta hlavní je ve ztrátě důvěry v tento druh nabídky a prodeje zboží. "Způsobená (ztráta důvěry), bohužel oprávněně špatnými zkušenostmi zákazníků s nízkou kvalitou zboží od jedné nebo jen několika málo firem na trhu, což výrazně poškozuje mnohaletou práci většiny poctivých firem. Dokladem tohoto stavu jsou i negativní závěry kontrol ČOI," řekl Heger.

Lidé by měli podle něj více přemýšlet o tom, co koupit, neboť to nejlevnější není vždy nejkvalitnější.

Nová TV jen pro teleshopping

"Na druhou stranu to neznamená, že teleshopping půjde dolů. Odborníci tvrdí, že poroste. Zčásti za to mohou kabelové televize," uvedl tajemník Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek na nedávné konferenci v Praze o zásilkovém obchodě v souvislosti s novou kabelovou stanicí Top TV, která je postavena na teleshoppingových prvcích ve vysílání.

"Odborníci odhadují, že roční tržby jsou 800 miliónů. Já si myslím, že by se to mohlo přiblížit k miliardě," uvedl tehdy.

Zástupkyně WS International je skeptická k tomu, jak vývoj obrátit. "Nevidím možnosti, abychom to mohli zvrátit. Jediné, co můžeme, je udržovat kvalitu našich služeb a vycházet zákazníkům vstříc," míní Bezoušková.