Po zavedení mýtného by řidiče kamiónu stálo použití dálnice asi 1800 Kč. Definitivní sazby mýtného chce ministr dopravy Milan Šimonovský předložit vládě do konce října. Podle náměstka ministra Jiřího Kubínka se ale sazby budou lišit pro silnice první třídy a dálnice tak, aby cena motivovala řidiče hlavně k využívání dálnic.

Ceny jsou podle návrhu rozdílné také pro den a noc. Sazba kolem čtyř korun je zhruba na úrovni Německa, kde se platí v přepočtu 2,88 až 4,48 koruny, a nižší než v Rakousku, kde se sazby pohybují od 4,16 do 8,74 koruny za kilometr. Mýtné by se v ČR od kamiónů mělo začít vybírat od roku 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, později i na vybraných silnicích první třídy.

Sazbu kolem čtyř korun za kilometr dopravci očekávali. Nedávno ale Sněmovna schválila zákon o provozu na pozemních komunikacích, který zakazuje předjíždění nákladním vozidlům v podstatě na všech dálnicích. "Pokud by zákaz předjíždění měl platit, znamenalo by to, že kamióny budou moci využívat jen polovinu šířky dálnic, a tak bychom požadovali také poloviční sazby," řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

O dodávku a provoz mýtného systému v ČR soutěží čtyři konsorcia. Včera se k jednání nad nabídkami sešla komise pro výběr dodavatele. Podle Kubínka se komise dohodla, že do 1. listopadu ponechá čas členům na studium jednotlivých nabídek. K jednání o budoucím dodavateli se pak komise sejde začátkem ledna.

Nejnižší nabídku podalo sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group, které nabídlo 15 miliard korun. Autostrade nabídla 17,5 miliardy, Kapsch je ochoten systém vybudovat a provozovat za 22 miliard korun. S nejvyšší cenou, 33,7 miliardy korun, přišlo konsorcium A-Way s AŽD Praha. Cena bude mít při rozhodování 60procentní váhu. Důležitá bude také rychlost vybudování a rozšíření systému o další úseky, jednoduchost pro uživatele i provozovatele.