Viacom, který také vlastní filmové studio Paramount Pictures, v Číně působí více než dvacet let. Při zvažovaném prodeji by měl být nejméně jeden z kupujících tuzemská firma, uvedly zdroje WSJ.

Podle agentury Bloomberg mohlo k rozhodnutí přispět současné napětí kvůli obchodní válce mezi USA a Čínou. Hlavním důvodem ale je, že televizním kanálům Viacom se v Číně v posledních letech nedařilo vydělávat. Prodej čínské firmě sníží rizika státní regulace a přitom umožní dosáhnout na část zisků z menšinového podílu.

S kupcem Viacom jedná, zda se obchod uskuteční, zatím není jisté. K podobnému kroku se v minulých letech odhodlaly velké americké korporace jako řetězec rychlého občerstvení McDonald’s nebo výrobce elektroniky Hewlett-Packard. Další velké nadnárodní společnosti, které v Číně mnoho let působí, nyní prodej části či celého byznysu v zemi zvažují, vyplývá z informací investičních bankéřů a poradenských firem.

Síla domácích

Důvodem je rostoucí síla domácích hráčů a zpomalování čínské ekonomiky, uvedla šéfka fúzí a akvizic JP Morgan pro oblast severní Asie Lian Lian. Ta nedávno pomáhala při prodeji čínského podílu nizozemské pivovarské společnosti Heineken.

Řada dalších velkých firem ale v Číně dál roste a vydělává. Dvacet největších amerických firem obchodovaných na burze s největšími prodeji v říši středu v roce 2017 podle analýzy WSJ dosáhlo tržeb dohromady 158,4 miliardy dolarů (3,5 bilionu korun). To je víc než 129,9 miliardy dolarů (2,9 bilionu korun) v hodnotě zboží, která ve stejném roce Čína dovezla ze Spojených států.