„Kontejner 1000/19 byl kompletně vyvinut a vyroben v naší společnosti,“ řekl Právu Karel Hegner, ředitel divize Jaderné zařízení Škody JS. Válec s vnějším průměrem 2,3 a výškou 5,6 metru váží téměř 105 tun, s palivem ještě o čtrnáct víc. Stěny z kované oceli o síle 41 centimetrů zajišťují odstínění před neutronovým i gama zářením.

„Má životnost šedesát let,“ konstatoval Hegner, podle něhož bezpečnost výrobku odpovídá mezinárodním standardům. „Odolá pádu z devíti metrů na pevnou podložku, pádu na trn z jednoho metru, tlaku vodního sloupce o výšce dvě stě metrů, třicet minut vydrží i osmisetstupňový žár,“ zrekapituloval Hegner.

Cena jednoho kontejneru se pohybuje v řádu desítek milionů korun. V aktivní zóně temelínského reaktoru je palivo čtyři roky. Po vyjmutí je na zhruba deset let vyvezeno do speciálního bazénu, kde se dochlazuje.

Poté palivové soubory přeloží do kontejnerů a transportují do zvláštního skladu, který se nachází v prostoru elektrárny a patří pod její správu. Doposud Temelín využíval kontejnery vyráběné v Německu.

Přibudou Dukovany

Dukovany zatím využívají kontejnery Castor, které v licenci vyrábí rovněž Škoda JS. „Od roku 2021 začneme i tam dodávat naše kontejnery nového typu, upravené pro tamní podmínky,“ připomněl Hegner. Podle kontraktu s ČEZ jich má být do roku 2031 celkem 35, při prodloužení životnosti dukovanské elektrárny budou dodávky pokračovat až do roku 2048.

Podle generálního ředitele Škody JS Vladimíra Poklopa jsou nové kontejnery důkazem technické vyspělosti firmy. „Jsou také ilustrací toho, že stejně jako řada dalších českých firem v oboru jsme stále schopni dodávat významnou část jaderných projektů,“ uvedl Poklop.

„Škoda JS dnes realizuje větší díl svých tržeb na zahraničních trzích, jsme však připraveni se podílet na projektech nových jaderných zdrojů u nás doma. V současné etapě vývoje energetiky nevidíme jinou alternativu, která by garantovala dostatek elektřiny v horizontu dvaceti třiceti let a tím i nejen energetickou bezpečnost naší země,“ podotkl Poklop. „V tomto smyslu vyznívá i otevřený dopis premiérovi České republiky, který jsme mu jako Aliance české energetiky nedávno zaslali,“ připomněl.

Škodu JS vlastní v Nizozemsku registrovaná ruská firma OMZ B.V.