Pivo pije téměř devět z deseti mužů a skoro polovina žen. Muži si ho dopřejí v průměru třiapůlkrát týdně, ženy téměř dvakrát za týden. Při jeho výběru rozhoduje hlavně chuť a konkrétní značka. Vyplývá to ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění, který zveřejnil sociolog a autor výzkumu Jiří Vinopal.

Podle průzkumu se potvrdil úbytek mužů, kteří pijí pivo aspoň někdy. Jejich podíl se od roku 2015 plynule snižuje z 91 procent na současných 86 procent. „Nejvíce konzumentů bylo letos mezi muži ve věku 18 až 29 let, hned za nimi jsou muži mezi 30 a 44 lety,“ uvedl Vinopal.

Podíl i příležitostných konzumentek piva se letos meziročně snížil o deset procentních bodů na 49 procent. Podle Vinopala je pokles způsoben úbytkem svátečních konzumentek. „Mnohé z žen, které dosud pily nejméně piva nebo si jej dopřávaly jen zřídka, jej přestaly pít úplně. Ženy, pro které je pivo preferovaným nápojem a pijí jej častěji, jsou mu věrné i nadále,“ uvedl.

Věkové skupiny se u milovnic piva podle něj zajímavě vyrovnaly. „V posledních dvou letech ale lze sledovat patrný nárůst konzumentek ve věku 30 až 44 let a také nad 60 let,“ doplnil Vinopal.

Podle výkonné ředitelky svazu pivovarů Martiny Ferencové v konzumaci piva hraje roli čím dál pestřejší výběr. Podle ní má pivo navíc nízkou kalorickou hodnotu a obsahuje množství vitaminů, minerálních látek a přírodních antioxidantů.

Každý den si dá pivo pětina mužů

Průměrný počet dní v týdnu, ve kterých si muži dají pivo, je 3,5 dne, u žen to jsou necelé dva dny. Z těch, kteří pivo vůbec někdy pijí, si ho dá alespoň dvakrát týdně 74 procent mužů a 45 procent žen. Každý den v týdnu pije pivo necelá pětina mužů a šest procent žen.

V počtu dní se podle Vinopala významně neodlišují jednotlivé základní sociodemografické skupiny. „Dlouhodobě se ale ukazuje, že všechny starší věkové kategorie pijí pivo o něco častěji než ostatní,“ uvedl. Průměr u nich překračuje u mužů čtyři dny a u žen dva dny v týdnu.

Specificky se v posledních letech ale vyvíjí skupina nejmladších mužů (18 - 29 let), u nichž se průměr pití piva dlouhodobě udržoval na hranici kolem tří dnů v týdnu, letos se ale již přiblížil ke dvěma.

A podle čeho si Češi vybírají pivo? Pro 81 procent mužů je při výběru nejdůležitější chuť piva, konkrétní značka pak pro 79 procent. Důležitý pro muže je i zvyk (78 procent). Cena je důležitá pro dvě třetiny mužů, zatímco vliv reklamy připouští jen 16 procent.

Přesto podle Vinopala nelze říci, že by ekonomické aspekty, jako je cena nebo to, že je nějaké pivo ve slevě či v akci, nehrály roli. Naopak slevové akce jsou důležité pro více než polovinu mužů (57 procent), zvažování ceny pak pro 67 procent.

U žen je situace jen mírně odlišná. Chuť piva považuje za nejdůležitější 72 procent a značku 66 procent žen. Cena je důležitá pro 65 procent žen, slevové akce pro 58 procent.