Článek
„Zatím se jedná pouze o ideu k dalšímu projednávání a diskuzím, kam by se měl do budoucna vyvíjet rozvoj dopravní infrastruktury v ČR. Časový horizont lze nyní těžko určit. Klíčová je nyní dostavba páteřní dálniční sítě, ale je bezpodmínečně nutné se zabývat i vzdálenější budoucností a tou právě vize propojení krajských měst kapacitními pozemními komunikacemi je,“ řekl Novinkám Studecký.
„Hovoříme o horizontu cca 20–30 let s tím, že řada projektů se bude realizovat i dříve podle stavu a rychlosti přípravy. Materiál a koncepci je třeba zejména ve spolupráci s ministerstvem dopravy dále rozpracovat a zvolit postupné priority tahů a projektů,“ dodal mluvčí.
Upozornil, že variantami spojení jsou dálnice, zčásti ale může jít o silnice pro motorová vozidla. Na kolika úsecích se bude moci jezdit maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu a na kolika třeba jen 110 km/h, dosud také není rozhodnuto. Dosavadní pracovní plán ŘSD (viz obrázek) zatím u úseků mezi krajskými městy uvádí „modernizace, přestavba a obchvaty sídel“.
Kilometr dálnice za 152 miliónů
ŘSD zatím nemá k dispozici ani hrubý odhad, kolik by vybudování navrhované sítě dálnic a silnic mezi krajskými městy stálo. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) však letos v lednu zveřejnil zprávu, podle které stál v Česku každý kilometr nově vybudované dálnice v letech 2013 až 2017 v průměru 152 miliónů korun.
Při takových cenách by tak například zhruba stokilometrový úsek dálnice mezi Karlovými Vary a Ústí nad Labem vycházel na víc než 15 miliard korun. Za jaké ceny se bude stavět za několik desítek let, lze ale jen těžko odhadovat.
Rozšíření dálniční sítě a řešení obchvatů měst je i součástí programového prohlášení vznikající vlády ANO a ČSSD s podporou KSČM. „Do roku 2021 zprovozníme 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1. Do roku 2021 rozestavíme dalších 180 km dálnic,” stojí v programovém prohlášení v kapitole Doprava, jak je zveřejnila agentura ČTK.