„Prakticky denně se na mne lidé obracejí s nejrůznějšími podněty, které ukazují, že původní úmysl zákonné regulace se míjí účinkem a je zcela v rozporu s každodenní zaběhnutou praxí,“ řekl Nacher, předseda podvýboru sněmovny pro ochranu spotřebitele.

Ve čtvrtek Nacher představil webové stránky Deregulator.cz, kde mohou lidé i spotřebitelské organizace diskutovat a hlasovat o absurdních zákonech a nařízeních.

Na webu je nyní jako absurdita zmíněno například přenášení zodpovědnosti za škody způsobené po požití alkoholu na toho, kdo mu alkohol prodal. Dalšími zmíněnými absurditami jsou zákaz prodeje o svátcích nebo odpovědnost médií za obsah reklamy, například ohledně údajných léčivých účinků výrobku.

Na druhou stranu mohou lidé hlasovat o tom, jaké právní úpravy by mohly pomoci chránit spotřebitele - například o zavedení institutu hromadných žalob. Nacher pak chce ve Sněmovně prosazovat ty změny, které je realisticky možné prosadit.

Šmejdi o krok napřed

„Některých absurdních regulací se nezbavíme, například musíme plnit různé podmínky Evropské unie,“ upozornil Nacher. Podle něj je důležitá i samotná diskuze a větší informovanost lidí. Na projektu spolupracuje se spotřebitelskými organizacemi jako je dTest nebo Poradna při finanční tísni.

Nové náměty, jak bránit poškozování spotřebitele, které zatím zákon neřeší, jsou podle něj také velmi důležité. „Šmejdi jsou vždy o krok napřed,“ řekl poslanec s tím, že někteří prodejci vymýšlejí stále nové triky, protože jinak by své produkty neprodali. Zmínil například aktuální trik s žárovkami „zdarma“. [celá zpráva]

Nacher je z dřívějška známý hlavně díky serveru bankovnipoplatky.com. Díky opakovaným anketám o nejabsurdnější bankovní poplatek skutečně řada bank některé z vítězných poplatků ze svých sazebníků odstranila. Po 13 letech anketa o absurdní bankovní poplatek končí a letos lidé budou poprvé nově vybírat nejabsurdnější výluku z pojištění.