„Komise postihla několik společností za tajné domluvy v námořní přepravě aut a v dodávkách automobilových dílů. Tři samostatná rozhodnutí, která byla přijata dnes, ukazují, že nebudeme tolerovat chování potlačující konkurenci a ovlivňující evropské spotřebitele a průmysl,” uvedla v prohlášení komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Zvýšením cen za dopravu nebo součástky podle ní kartely poškodily evropské spotřebitele a negativně ovlivnily konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, který zaměstnává v EU zhruba 12 miliónů lidí.

Přepravci CSAV, K-Line, WWL-EUKOR a NYK mají zaplatit 395 miliónů eur za vytvoření kartelu pro námořní přepravu nových osobních a nákladních aut mezi Evropou a dalšími kontinenty.

MOL se zachránil tím, že informoval

Firmy se dohadovaly na cenách, rozdělily si zákazníky a vyměňovaly si obchodně citlivé informace. Dohoda trvala téměř šest let, od října 2006 do září 2012. Další přepravní společnost MOL nebude pokutována, protože o kartelu informovala.

Kartel ovlivnil dovozce aut, výrobce aut, kteří vyvážejí auta, i konečné zákazníky. EK upozornila, že v roce 2016 se dovezlo ze zemí mimo EU 3,4 miliónu vozů a z EU se vyvezlo do zemí mimo Unii 6,3 miliónu vozů. Téměř polovinu těchto vozů přepravily pokutované firmy.

Bosch, Denso a NGK si nepřetahovaly tradiční zákazníky

Druhý případ se týká zapalovacích svíček pro automobily a firem Bosch, Denso a NGK. Firmy se dohodly, že se vyhnou vzájemné konkurenci a budou navzájem respektovat své tradiční zákazníky.

Dohoda měla trvat v letech 2000 až 2011 a firmy si současně poskytovaly navzájem obchodně citlivé informace a v některých případech se dohadovaly na cenách pro určité zákazníky. Bosch a NGK mají zaplatit celkem 76 miliónů eur (1,9 miliardy Kč), firma Denso získala imunitu, protože o kartelu informovala.

Firmy Bosch a Continental musí také zaplatit 75 miliónů eur kvůli dohodě o dodávkách brzdových systémů pro německé automobilky.