„Vánoční prodeje jsou vrcholem sezony nejen pro internetové obchody. Dlouhodobě ale můžeme sledovat razantní růst významu e-shopů, kterým dávají zákazníci stále více přednost. Především díky pohodlí, které objednávka vánočních dárků na dálku přináší, ale také díky široké nabídce zboží, snadnému srovnání cen či dalším doplňkovým službám,” řekl Novinkám ředitel APEK Jan Vetyška.

Objednávkám podle něj budou i letos vládnout oblečení, hračky, knihy, parfémy či elektronika. „Letos ale mohou zákazníci využít internetové obchody také například k nákupu potravin či dalšího zboží, které k Vánocům také patří. Jedním z významných trendů je poměrně velká popularita osobního odběru zboží, ať již na výdejnách samotného e-shopu či prostřednictvím externího výdejního místa,“ dodal.

Zatěžkávací zkouška pro dopravce

Alespoň část dárků plánuje v e-shopech nakoupit 82 procent české internetové populace, potvrdil aktuální výzkum připravený ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere. Téměř třetina lidí přitom uvedla, že většinu objednávek provede v tomto týdnu.

E-shopy i dopravce tak čeká zatěžkávací zkouška. Již v minulých dnech přitom balíčky s dárky nabíraly zpoždění v řádu dní, v některých případech i přes týden. Česká pošta i další firmy se potýkají s nedostatkem zaměstnanců ve skladech či řidičů. Vzhledem k rekordně nízké nezaměstnanosti v Česku není snadné sehnat ani brigádníky. [celá zpráva]

Celkem by letos měly tržby internetových obchodů v Česku přesáhnout 115 miliard korun

„Na předvánoční sezónu se připravujeme již od srpna, kdy začínáme s náborem posil, a to jak dopravců, tak manipulačních dělníků ve skladech. Letošní rok je specifický právě tím, že na pracovním trhu není dostatek lidí. I přes velký nárůst zásilek, který je v některých dnech i více než 100 procent se nám daří sezónu zvládat,” řekla Novinkám Eva Děkanová z přepravní firmy Geis.

„Všem, kteří si objednávají vánoční dárky v e-shopech ale doporučujeme, aby si nejprve zjistili, zda má e-shop konkrétní zboží skladem a jaké podmínky pro expedici nabízí. Pokud by vyexpedoval dodavatel balík později než 15. prosince, může se stát, že do Vánoc nebude doručen,” dodala.

Celkem by letos měly tržby internetových obchodů v Česku přesáhnout 115 miliard korun. V roce 2012 to bylo 51 miliard. Přibližně třetinu z toho tvoří vánoční tržby.