Hlavní obsah

Rakušané otevřeli 25 kilometrů dálnice z Vídně na Brno. Na české straně se nestaví

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rakušané v pátek otevřeli 25 kilometrů nové dálnice A5, která spojuje Vídeň s jižní Moravou. Díky úseku mezi Schrickem a Poysbrunnem chybí ke státní hranici už jen necelých deset kilometrů. Na české straně se ale od roku 1996 nepostavil ani kilometr dálnice a nejdříve se začne stavět v roce 2019 obchvat Mikulova.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Nový úsek rakouské dálnice A5 před otevřením

Článek

Díky novému úseku řidiči ušetří čas při jízdě z Brna do Vídně, protože nebudou muset jezdit v kolonách přes Poysdorf a některé další obce po staré silnici.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Nový úsek dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem

Nový úsek dálnice stavěli Rakušané přes dva roky a zaplatili za něj přes 282 miliónů eur (7,2 miliardy korun). Nyní jim zbývá již pouze nejsevernější část dálničního spojení. Zatím se však chystají stavět pouze pětikilometrový obchvat Drasenhofenu.

Na české straně ŘSD předpokládá, že v roce 2019 začne stavět obchvat Mikulova a skončí v roce 2023. Čtyři kilometry dlouhá stavba má stát 1,9 miliardy korun. Zatím se stále čeká na pravomocné územní rozhodnutí.

Stavbu v Česku brzdí ekologové

Stavba dalších úseků mezi Pohořelicemi a Mikulovem je v nedohlednu. V minulosti stát prosadil variantu přes Mikulov a nikoli přes Břeclav, což se nelíbilo některým ekologickým spolkům i jednotlivcům. Již několik let úspěšně napadají u soudů výjimky ministerstva životního prostředí, které stavbu povolilo.

Dálnice má totiž kopírovat stávající silnici I/52, která vede přes Novomlýnské nádrže a přes Chráněnou krajinnou oblast Pálava. Navíc Jihomoravskému kraji až do podzimu loňského roku chyběly zásady územního rozvoje, tudíž nebylo možné stavbu dále připravovat.

Nyní pro všechny zbývající úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a ŘSD nepředpokládá, že se začne stavět do roku 2020. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) má být hotovo do roku 2030.

Rakousko zatím nemá s Českem žádné dálniční spojení. Spojnice Lince a Českých Budějovic se na rakouské straně zastavila 15 kilometrů od hranic kvůli nečinnosti při stavbě české dálnice D3. Od Budějovic na jih zatím nestojí ani kilometr a směrem na Prahu stále také velká část schází.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám