Hlavní obsah

Cizinci a fanoušci hostujícího týmu zaplatili víc. ČOI řeší nové případy diskriminace

Novinky, tov

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání. Je to víc než ve stejném období loni. ČOI se při kontrolách nadále setkávala s diskriminací cizinců v restauracích a i s diskriminací handicapovaných občanů, informoval v pátek mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Zaznamenala i případ hokejového utkání, kde hostující fanoušci měli dražší vstupné.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Ve dvou případech šlo o diskriminaci z důvodu národnosti. Jedna z restaurací účtovala cizojazyčně hovořícím návštěvníkům navíc 80 korun.

„Ve druhém případě byla na toaletách v areálu čerpací stanice pohonných hmot umístěna písemná informace v anglické a německé jazykové mutaci adresovaná cizincům, že pokud použijí toaletu bez předchozího čerpání pohonných hmot v dané čerpací stanici, zaplatí za použití WC jedno euro. Česky hovořící spotřebitel má použití toalety za stejných podmínek zdarma,“ řekl Fröhlich.

Dva případy se týkaly diskriminace osob se zdravotním postižením. Prodejce v cukrárně odmítl vpustit do prodejny nevidomou ženu kvůli tomu, že ji doprovázel vodicí pes. Ve druhém případě odmítl přepravce odvézt zdravotně postiženého člověka, protože jeho vodicí pes neměl náhubek.

Mají i romské inspektorky

Diskriminaci zjistila ČOI také při prodeji vstupenek fanouškům hostujícího klubu HC Kometa Brno. Fanouškům domácího týmu Mountfield HK byly nabízeny vstupenky o 280 korun levněji. „Argumentem pro účtování vyšší ceny za vstupenku pro fanouška hostujícího klubu byla potřeba zajištění zvýšených bezpečnostních opatření,“ upřesnila inspekce.

Za výše uvedená pochybení ČOI uložila pravomocně tři pokuty za celkem 28 tisíc korun. Inspekce při kontrolách využívala jazykově vybavené inspektory a také romské inspektorky. Žádný případ diskriminace Romů ale v poslední zprávě nezmiňuje. Loni dostala realitní firma pokutu za to, že odmítla zprostředkovat prodej bytu Romům.

Inspekce se při kontrolách zaměřila i na dodržování dalších předpisů. Celkem objevila nedostatky zhruba při třetině kontrol a uložila 83 pokut za více než tři milióny korun. Nejčastějším porušením předpisů bylo nedodržení poctivosti prodeje, kdy prodejce nedodržel správnou hmotnost pokrmu nebo míru nápoje a následně nesprávně účtoval.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám