„Na dvacetikilometrové trase přímo v ulicích Prahy jsme zjistili, že ve srovnání s naftovými vozy porovnatelné velikosti a motorizace vyprodukovala vozidla na CNG zhruba jedenáctkrát méně oxidů dusíku,“ uvedl Vojtíšek.

Emise z dopravy se na celkovém znečištění ovzduší v ČR podílejí přibližně z jedné pětiny. V Česku podle plynařů nyní jezdí přes 17 500 vozidel na CNG, o 2500 více než na začátku roku. Výhodnost CNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Ta od začátku roku 2015 do konce letošního roku činí u CNG 0,72 Kč za kubík. Spotřební daň z litru benzínu je 12,84 Kč, z litru nafty 10,95 Kč.

Odstrašující případ Slovenska

„Nechtěli bychom, aby se u nás opakoval černý scénář nevyužití vybudovaných CNG kapacit ze Slovenska. Národní akční plán Čistá mobilita počítá s vybudováním sítě zhruba 300 plnicích stanic a se zvýhodněnou sazbou spotřební daně pro CNG i po roce 2020. Její zachování přitom považujeme za klíčové pro dlouhodobé snižování emisí v dopravě,“ řekl náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.

Nádrže na plyn

Nádrže na plyn

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Na Slovensku je nyní minimální množství čerpacích stanic pro CNG, celkem 11, a spotřeba tohoto plynu pro automobily ve srovnání s rokem 2011 do loňska o třetinu poklesla. „Je to kvůli příliš vysokému zdanění,“ uvedl.

V Česku je aktuálně v provozu 154 veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn. Plynaři tvrdí, že CNG snižuje kromě emisí oxidů dusíku také emise oxidu uhličitého. Výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml upozornil na studii představenou mezinárodní asociací Natural & Bio Gas Vehicle Association Europe.

„V roce 2030 odborníci očekávají více než 36procentní snížení emisí oxidu uhličitého u CNG vozů oproti benzínovým modelům. Významný rozdíl předpokládají i v porovnání s naftovými auty, a to konkrétně o 23 procent,“ řekl.