Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) během středečního jednání vlády řekl, že oficiální nabídku od Kapsche jeho resort nedostal.

„O té alternativně jsme mluvili. Já jsem Kapschi říkal, že si nedovedu představit, že v současné době ponesu na vládu materiál, že zastavíme soutěž, kterou jsme za velké peníze nachystali a že místo toho budu navrhovat odkup systému,“ sdělil Ťok.

Zdůraznil, že úkol z vlády nebyl koupit si stávající systém a dále ho provozovat, ale vypsat soutěž na technologicky neutrální mýtný systém. „Představa, že bych po těch všech peripetiích, které byly kolem mýta, přišel na vládu s tím, že Kapsch má výborný nápad, že nám prodá svoji společnost a my přestaneme soutěžit, mi přijde absurdní,“ doplnil.

Zastavení výběrového řízení si prý ministr dopravy nedokáže představit. Podotkl však, že očekává, že se někdo pokusí řízení „rozstřílet“. Nový provozovatel mýta by měl být znám v první polovině příštího roku.

Řešení, pokud se soutěž zadrhne

Návrh na prodej předložil Kapsch ministerstvu dopravy loni v listopadu, nyní – po vyhlášení téměř 30miliardového tendru – firma návrh prezentuje jako řešení pro případ, že by se soutěž na nového provozovatele zadrhla.

Stát by se tím rovněž zbavil závislosti na externím správci mýta, uvedla společnost. Cenu odmítla komentovat.

Prodej by představoval především přechod desítek technologických expertů a projektových manažerů, kteří mají správu mýtného systému v Kapschi na starost, řekl mluvčí firmy David Šimoník.

Podobný systém, ve kterém většinu citlivých úkonů v rámci mýta spravuje státní firma, funguje například v Rakousku. Tento model prosazoval už předchůdce současného ministra dopravy Antonín Prachař.