Sedmnáct největších městských dopravců loni udělilo za jízdu bez platné jízdenky 607 979 pokut, 28 procent písemně uložených pokut černí pasažéři zaplatili, o 606 miliónů korun však dopravci na pokutách přišli. O rok dříve jejich ztráta při zhruba stejném počtu pokut činila 591 miliónů korun, 29 procent pokut dopravci na černých pasažérech vymohli, uvedlo SDP. V roce 2014 přišli dopravci na pokutách o 580 miliónů korun.

Sdružení spočítalo, že za zmíněných 1,7 miliardy by bylo možné pořídit zhruba 380 autobusů.

„Na černé pasažéry doplácejí všichni ostatní cestující. Jde totiž o poměrně velké částky, za které už by bylo možné v každém dopravním podniku pořídit několik nových tramvají či desítky autobusů. Jen z loňského roku nám tak zůstalo zhruba 270 miliónů korun nevymožených pohledávek za černými pasažéry,“ řekl ředitel pražského DP Ladislav Urbánek.

Počty pokut za jízdu bez jízdenky

Počty pokut za jízdu bez jízdenky

FOTO: David Ryneš, Novinky

I přesto DPP ještě patří k těm nadprůměrně úspěšným, protože v roce 2016 se mu podařilo vymoci 37,6 procenta z písemně uložených pokut, zatímco průměr za 17 největších městských dopravních podniků v Česku činil 28,5 procenta. Schopnost vymoci pohledávky se meziročně snižuje, například v roce 2014 se dařilo vymoci 30,1 procenta písemně uložených pokut.

Chybí prý zákonná opora

„Zákon nám bohužel nedává příliš velkou oporu ve vymáhání pohledávek, a proto se nám daří získat jen malou část z uložených pokut,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda SDP. Inspiraci by podle něj Česko mohlo hledat například v sousedním Německu, kde opakovaná jízda načerno je klasifikována jako trestný čin. Další změny v legislativě, které ministerstvo spravedlnosti připravuje, ovšem pozici dopravních podniků jako věřitelů spíše oslabují, tvrdí.

Sdružení dopravních podniků ČR je asociací provozovatelů městské hromadné dopravy v ČR a sdružuje dvacítku největších dopravních podniků působících hlavně v krajských městech.