Technologie samořízených vozidel jistě má revoluční potenciál a zakladatelé některých nových firem si už na jackpot sáhli. Automobilka General Motors koupila mladou kalifornskou firmu Cruise Automation, která působí v oblasti samořízených aut, za 581 miliónů dolarů (13,7 miliardy korun) a Ford vložil jednu miliardu dolarů do vývojářské Argo AI.

Velký zájem automobilky o tuto oblast potvrzuje fakt, že novým šéfem Fordu se v květnu stal Jim Hackett, dosavadní šéf divize samořízených vozů. [celá zpráva]

Pozadu nezůstávají ani technologické firmy, Intel dal 15 miliard dolarů za izraelského výrobce senzorů a softwaru pro vozy s autonomním řízením Mobileye a Uber zaplatil 680 miliónů za start-up Otto.

První samořízené auto na trh uvedla Tesla. Jezdí maximální rychlostí 20 kilometrů v hodině.

První samořízené auto na trh uvedla Tesla. Jezdí maximální rychlostí 20 kilometrů v hodině.

FOTO: Profimedia.cz

Není ale vůbec jisté, že skočit po každém svůdném start-upu, který se objeví, je tou nejlepší cestou. Kvůli nákupu firmy Otto se provozovatel alternativní taxislužby Uber dostal do soudního sporu se společností Google. Její dceřiná firma Waymo ho obvinila z krádeže obchodního tajemství a technologie navigačního systému Lidar. Soud dal později Waymo za pravdu. [celá zpráva]

Sexy investice, nebo brak?

To vše až příliš připomíná éru dot-com, kdy malí i profesionální investoři hrnuli peníze do všeho, co bylo spojené s používáním internetu. Pamatujete Webvan, Pets.com a eToys? Tehdy byly velké společnosti pod tlakem, aby investovaly  do nových a žádoucích sektorů. Time Warner vstoupil do své nešťastné fúze s AOL a Disney založil Go.com, což ho nakonec stálo 790 miliónů dolarů. Rupert Murdoch News Corp vynaložila 580 miliónů dolarů na MySpace v roce 2005 a AOL o tři roky později koupila Bebo za 850 miliónů. Tyto firmy se i přes velké investice na trhu neprosadily.

Nicméně nejsilnější dot-comy a sociální sítě - Amazon a Facebook - byly dobrou investicí. Také ti, kdo nyní ve sféře autonomního řízení vsadili na vítěze, mohou být odměněni podobně. Z některých dnešních sexy investic se však časem nejspíš stane brak.

„Trh kolem samořízených aut se trochu zbláznil. Jako by si lidé mysleli, že odhalí nějaké kouzlo a prodají ho za miliardu dolarů,” řekl listu jeden z účastníků závodu pro samořízené vozy v Silicon Valley Carl Bass, než odjel ve své samořízené motokáře.

Investoři by udělali lépe, kdyby se poohlédli po praktičtější oblasti, jako jsou vozidla na elektrický pohon, píše Financial Times. Podle analýzy UBS se náklady na vlastnictví vozidel s elektrickým motorem vyrovnají benzinu i naftě už příští rok. Kupní cena sice zůstane vyšší, ale levnější je provoz elektrovozů - sestávají z menšího počtu komponentů, a nepotřebují tudíž tak nákladnou údržbu. A nabít baterii vyjde levněji než naplnit nádrž.