Šetření se zaměřuje na to, zda italská vláda věděla a současně ignorovala, že automobilka Fiat umisťuje do vozidel s naftovými motory zařízení umožňující zmást kontroly a vytvářet dojem, že emise výfukových plynů jsou nižší.

K obvinění se zatím nevyjádřila ani italská vláda, ani automobilka, která vyrábí mj. vozy značek Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Jeep, Dodge nebo luxusní Maserati.  Zatím není jasné, v jakých vozidlech a v jakých typech dieselových motorů měl být software nainstalován.

Italský ministr dopravy v únoru řekl, že nové testy vozidel automobilky neprokázaly montáž jakéhokoli nelegálního softwaru umožňujícího manipulaci s emisemi. Speciální program má být schopen rozpoznat nestandardní jízdní údaje, které by mohly znamenat testování v laboratoři, a podle nich upravit parametry motoru tak, aby produkoval méně exhalací.

Odstartoval to Volkswagen

Evropské orgány už dříve vyšetřovaly sedm zemí kvůli podezření, že selhaly při adekvátním potrestání německé automobilky Volkswagen v jejím skandálu s emisemi zvaném dieselgate. Komisařka pro jednotný trh Elzbieta Bieńkowska v březnu řekla, že si vyhrazuje právo na další právní kroky.

Automobilku Fiat Chrysler už v lednu obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104 000 jejích naftových aut. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt často obviňoval automobilku Fiat Chryster, že i ona používá ilegální software, který jí umožňuje obejít testy exhalací, ale tato obvinění společnost i italská vláda vždy odmítaly.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 miliónů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 miliónu vozů Škoda Auto.