Podezření na diskriminační jednání ČOI loni zjistila v 19 případech ze 1412 kontrol, je to stejný počet jako v roce 2015.

„Inspektoři ČOI se nejčastěji setkávali s diskriminací z důvodu národnosti, kdy například anglicky mluvícím zákazníkům byly v restauracích účtovány vyšší ceny než českým spotřebitelům. Z výsledků kontrol vyplývá, že projevy diskriminace neměly v minulém roce klesající tendenci,“ řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

V šesti případech kontroly odhalily neodůvodněné navýšení ceny nabízených pokrmů a nápojů nebo účtování tzv. servisu v hostinských zařízeních cizojazyčně hovořícím spotřebitelům.

Nechtěli obsluhovat „imigranty”

Ve třech případech bylo zjištěno diskriminační jednání založené na rasovém, respektive etnickém důvodu. Ve dvou případech se jednalo o nevpuštění romských občanů do provozovny poskytující hostinské služby a v jednom případě o odmítnutí ubytování romských občanů v hotelu.

Kontroly diskriminace – rok 2016
Inspektorátpočet kontrol kontroly se zjištěním
diskriminace
zjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha14396,3
Jihočeský a Vysočina16400,0
Plzeňský a Karlovarský16921,2
Ústecký a Liberecký22210,5
Královéhradecký a Pardubický13810,7
Jihomoravský a Zlínský19652,6
Moravskoslezský a Olomoucký38010,3
Celkem1 412191,4
Zdroj: ČOI

Dalším diskriminačním jednáním bylo podle inspekce jednání cestovní kanceláře, která podmiňovala přístup k nabízeným zájezdům požadavkem na cestovní doklad vydaný Českou republikou.

„Další případy diskriminace se pak týkaly například omezení nabídky projede výrobků a poskytování služeb osobám, které jsou nazývány 'imigranty',” dodal mluvčí ČOI Fröhlich.

Loni nabylo právní moci v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním šest pokut v celkové hodnotě 82 tisíc korun.